Terwijl de Dakar Rally van 2025 nadert, bereiden ’s werelds beste off-road racers zich voor op de ultieme test op wielen. Dit legendarische evenement, dat bekend staat om zijn slopende etappes en onvoorspelbaar terrein, daagt deelnemers van auto’s, motoren, trucks en quads uit om hun grenzen te verleggen.
De 47e editie vindt plaats van 3-17 januari in Saoedi-Arabië en de deelnemers leggen 7.759 kilometer af, waaronder 12 speciale tijdritten, van Bisha naar Shubaytah.
Onder de topdeelnemers die zich voorbereiden op de rally bevinden zich de Spaanse motorsportlegende Laia Sanz en de Indiase doorbraakster Harith Noah, die hun 10-stappenstrategie delen om de duinen te bedwingen. Hun inzichten, gebaseerd op jarenlange ervaring en respect voor de uitdagingen van de Dakar, bieden een routekaart naar succes in een van de zwaarste autosportevenementen ter wereld.
Laia Sanz: Een erfenis van uithoudingsvermogen en uitmuntendheid
Laia Sanz heeft een ongeëvenaard record van het voltooien van alle 14 Dakar-edities waaraan ze heeft deelgenomen, met een beste negende plaats in 2015. Sanz is 14-voudig FIM wereldkampioene Trial voor vrouwen en heeft met succes de overstap gemaakt van motoren naar auto’s. Haar ruime ervaring en strategische aanpak brengen haar naar nieuwe hoogten.
Harith Noah: India’s rijzende ster
Harith Noah schreef in 2024 geschiedenis als de snelste Indiër in de Dakar-geschiedenis en won de Rally2-titel. Zijn prestatie, die volgt op de baanbrekende nalatenschap van de Indiase motorsporticoon CS Santosh, benadrukt de groeiende bekendheid van Noah op het wereldtoneel.
De route van 2025 in Saoedi-Arabië beslaat 7.759 kilometer verdeeld over 12 getimede klassementsproeven. De 47e editie begint in Bisha op 3 januari en eindigt in Shubaytah op 17 januari.
Hier zijn Sanz en Noah’s 10 belangrijkste stappen naar succes in de Dakar Rally
1. Voorbereiding is de sleutel
Noah onthulde dat zijn conditie een cruciaal onderdeel is: “Vorig jaar heb ik gewerkt aan een beetje extra gewicht om me beter aan te passen aan de vering op de motor, maar nadat we de vering tijdens Rallye du Maroc hadden uitgezocht, maak ik me niet meer zo druk over gewichtstoename. Ik ben dit jaar verschillende keren naar het Red Bull Athlete Performance Center geweest en dat heeft me echt geholpen.”
2. Uithoudingsvermogen boven snelheid
Twaalf etappes, die tot wel zes uur aan een stuk kunnen duren, betekenen dat je een positieve instelling moet hebben die gericht is op uithoudingsvermogen. Sanz legt uit: “De Dakar is een race, dus het is een beetje vreemd dat de winnaar soms een etappe niet wint. Je moet snel zijn, maar ook slim. Het is zo’n ingewikkelde race, maar ik denk dat dat het juist zo speciaal maakt.”
3. Ritme is alles
Met zoveel andere voertuigen die over het altijd lastige terrein om je heen racen, is focus en het vinden van je eigen ritme essentieel. Noah zei: “Ik ben echt een langzame starter. Ik heb ongeveer drie dagen nodig om me op mijn gemak te voelen op de motor en om goed te presteren. Tijdens de Rallye du Maroc dit jaar was ik na de eerste dag bijvoorbeeld helemaal uitgeput. Maar op de tweede dag voelde ik me beter en op de derde dag had ik het gevoel dat ik zoveel dagen kon doorgaan als nodig was zonder moe te worden.”
4. Respecteer de woestijn
Onderschat de woestijn nooit – zeker niet als u nog maar net begonnen bent – iets wat de ruggengraat van Sanz’ succes is geweest. Ze geeft toe: “Mijn advies is om nooit over je limiet te gaan. Nieuwelingen komen supergemotiveerd aan, maar ze moeten niet vergeten om de woestijn te respecteren. Wees voorzichtig en als je je op een dag heel langzaam voelt, ontspan dan en weet dat morgen een betere dag zal zijn.”
5. Minimaliseer afleiding
Voor veel racers is het belangrijk om een bubbel om zich heen te creëren om zoveel mogelijk uit de race te halen. Noah verklaarde: “Ik bekijk de wedstrijdresultaten niet tijdens het evenement. Dit was een beslissing die ik samen met mijn psycholoog heb genomen en we waren het erover eens dat dit voor mij de beste aanpak is. Ik gebruik ook geen sociale media tijdens de race. Iemand anders beheert dat voor mij.”
6. Gebruik ervaring in verschillende categorieën
Veranderen van categorie kan je vaak naar het volgende Dakar-niveau brengen. Sanz voegde eraan toe: “Ik heb er 11 op een motorfiets gereden, dus ik heb zoveel ervaring opgedaan in de duinen en je leert de race echt begrijpen. Mijn ervaring is dat je veel van de strategieën die werken op de motor ook kunt toepassen op het racen in de Dakar met auto’s.”
7. Aanwezig blijven
Met elke etappe vol zware kilometers is het gemakkelijk om de gedachten te laten afdwalen. Noah raadde aan: “Mijn focus is simpel: één kilometer per keer rijden. Gewoon zo goed mogelijk rijden. Of ik nu 30e, 10e of ergens anders eindig, ik moet het accepteren. Dat is mijn mantra: in het nu rijden. Laat je niet beïnvloeden door wat er gaat gebeuren of wat er al gebeurd is.”
8. Positiviteit is ook de sleutel.
Sanz zei: “Zelfs als je een moeilijke start hebt en achteraan komt te staan, moet je positief blijven. Wacht op je moment. Dit is een race waar zoveel dingen gebeuren en je moet ervoor zorgen dat je geen grote fouten maakt. Je zult slechte etappes hebben, maar je moet doorgaan.”
9. Leeftijd is maar een getal
Leeftijd is ook geen barrière, want de geschiedenis van Dakar zit vol met oudere winnaars, zelfs tot in de zestig. Sanz zei: “Ervaring is belangrijk. Ik ben blij dat Carlos Sainz nog steeds wint, want dat betekent dat ik nog steeds tijd heb! Ik ken Carlos en weet hoeveel hij traint om in vorm te blijven om te racen. Er wordt achter de schermen zo hard gewerkt.”
10. Geniet van elk moment
Geniet vooral van elke dag, hoe zwaar die ook is. Noah zei: “De eerste plaats in Rally2 was nooit deel van het plan. Winnen is natuurlijk een enorme prestatie, maar het mooiste was om op het Dakar-podium te staan en die trofee in ontvangst te nemen. Dat was een ongelooflijk gevoel.”