Home » Mission 1000 maakt zich op voor tweede editie

Mission 1000 maakt zich op voor tweede editie


De eerste tests in januari 2024 leverden een schat aan gegevens op en inspireerden tech-pioniers om hun onderzoek te verdiepen. Sommige teams kregen een flinke moraalboost. Ondertussen hebben de toekomstige deelnemers in stilte gewerkt aan het perfectioneren van hun voertuigen.

De tweede editie van de Mission 1000 Challenge belooft een spectaculair strijdtoneel te worden, waarin vijf voertuigen, uitgerust met drie verschillende technologieën, het opnemen tegen de zware terreinen van de Dakar. De ultieme test voor innovatieve voertuigen begint.

Onderdeel van die eerste editie waren Dick Zuurmond en Simon Koetsier die als eerste met een volledig elektrisch/waterstof aangedreven auto de finish van de Dakar Rally bereikten.

Segway: van stadswegen naar Saoedische duinen

De Chinese fabrikant Segway, bekend om zijn elektrische steps en scooters, richt zich op een heel nieuw avontuur: de woestijnen van de Dakar. Met een team van 50 specialisten werd de elektrische motorfiets X1000 ontwikkeld, een krachtpatser die snelheden tot 140 km/u kan halen. Drie exemplaren van deze motorfiets worden bestuurd door ervaren offroad-rijders.

Een van hen is de 19-jarige Argentijn Benjamín Pascual, die kan rekenen op de ervaring van zijn vader Pablo, sportief directeur van het team en negenvoudig Dakar-deelnemer. De andere twee rijders zijn de Chinezen Jianhao Xu, een meervoudig nationaal motorcrosskampioen, en zijn trouwe teamgenoot Jie Yang, eveneens een sleutelfiguur in de Aziatische motorsportwereld.

HySe: Waterstof in de schijnwerpers

Een van de meest ambitieuze samenwerkingen in de geschiedenis van motorsport: vijf Japanse fabrikanten – Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki en Toyota – bundelen hun krachten om een revolutionaire waterstofmotor te ontwikkelen. Dit gezamenlijke project, HySe, heeft geleid tot een buggy met baanbrekende technologie.

De nieuwste versie, de X2, is uitgerust met een grotere brandstoftank (7,5 kg waterstof), waardoor het voertuig onder zware omstandigheden tot 150 kilometer kan afleggen. Het chassis werd ontwikkeld door Jean-Marc Fortin van Overdrive Racing. De ervaren coureur Yoshio Ikemachi (achtvoudig Dakar-deelnemer) waagt zich voor het eerst met een elektrisch aangedreven voertuig aan de duinen van de Dakar.

KH7: Krachtige waterstof-hybride

De enige vrachtwagen in de Mission 1000 Challenge, die in 2024 een indrukwekkende overwinning behaalde, keert dit jaar terug met nog meer ambitie. Deze 12-tons MAN-truck, ontwikkeld door het Spaanse bedrijf Evarm, is uitgerust met technologie om benzine- of dieselvoertuigen om te bouwen naar aardgas- of waterstofaandrijving.

Met lessen uit de vorige editie en een verbeterde motor proberen coureurs Jordi Juvanteny en José Luís Criado – samen goed voor 65 Dakar-deelnames – samen met ingenieur Xavi Ribas een doorbraak te forceren: de 1.000 pk-grens doorbreken.

De woestijn als laboratorium

De Mission 1000 Challenge combineert pionierende technologieën met het ultieme rally-avontuur. De Dakar-woestijnen vormen opnieuw het testcircuit voor innovaties die niet alleen het rally-raiden, maar ook de toekomst van mobiliteit vormgeven. Welke technologie komt dit jaar als winnaar uit de bus? De strijd om grenzen te verleggen is begonnen.