Tijdens de zesde etappe van de Africa Eco Race staken de deelnemers de grens met Mauritanië over. De route verbond Dakhla met Benichab over een totale afstand van 703 km.
De etappe stond in het teken van technische tracks, snelle paden en uitdagende navigatie, waardoor de skills van de deelnemers stevig op de proef werden gesteld.
Botturi wint en pakt de leiding, Cerutti in de problemen
Alessandro Botturi heeft zijn kunde getoond door de zesde etappe te winnen en daarmee de leiding in het algemeen klassement over te nemen. De Italiaan finishte met een voorsprong van 2 minuten en 56 seconden op Pal Anders Ullevålseter, die een sterke tweede plaats behaalde. Nieuwkomer Iarno D’Orsogna, rijdend op een Yamaha, verraste door slechts 3 minuten en 34 seconden achterstand op de derde plaats te eindigen.
De grote schok van de dag kwam echter van Jacopo Cerutti. De Aprilia-coureur, die op dat moment tweede stond in het algemeen klassement, kreeg te maken met een lekke band bij kilometer 120. Hij reed door tot kilometer 150, waarna hij zijn band moest verwijderen en de etappe op de velg uitreed. Hoewel deze heroïsche inspanning hem de finish liet halen, eindigde hij als 26e in de etappe.


In het algemeen klassement zakte Cerutti hierdoor naar de tweede plaats, met een achterstand van 15 minuten op de nieuwe leider Botturi. Guillaume Borne profiteerde van de tegenslag van Cerutti en schoof op naar de derde plaats, op 1 uur en 36 minuten van Botturi.
Fretin domineert opnieuw, tegenslagen voor Ourednicek en Lafay
Benoît Fretin blijft imponeren met een nieuwe etappeoverwinning, dankzij foutloze navigatie en een hoog tempo op de Mauritaanse tracks. Voor Tomas Ourednicek en Pierre Lafay was het echter een dag om snel te vergeten.
Ourednicek, die als tweede stond in het algemeen klassement, kreeg te maken met mechanische problemen en eindigde als laatste, met een achterstand van 6 uur en 57 minuten. Lafay, in zijn Can-Am, had ook een zware dag en eindigde als 9e, 2 uur en 37 minuten achter Fretin.
Met deze prestatie vergrootte Fretin zijn voorsprong in het algemeen klassement. Hij heeft nu bijna 4 uur voorsprong op Martijn Van Den Broek, die opschoof van de vierde naar de tweede plaats. Ondanks zijn tegenslag blijft Ourednicek in de top 5, maar zijn kansen op een podiumplaats slinken. Lafay behoudt zijn derde plaats, op 4 uur achterstand van Fretin.
Wietse Tates is na de rustdag solide van start gegaan met de Bowler Wildcat. Hij eindigde samen met zijn navigator Koen Wesseling op de vierde plaats bij de auto’s.


Van Den Broek aan de leiding
In de SSV Xtrem Race-categorie won Martijn Van Den Broek de etappe, met een voorsprong van 6 minuten en 58 seconden op het duo Philippe Champigné en Robin Bruno. Pierre Lafay en Gilles De Turckheim eindigden als derde, meer dan 2 uur achter de winnaar.
In het algemeen klassement nam Van Den Broek de leiding over van Lafay, die nu tweede staat met een achterstand van 9 minuten. Champigné en Bruno blijven derde, met een achterstand van 2 uur en 6 minuten op de leider.
Van Groningen wint, Zuurmond behoudt de leiding bij de trucks
Bij de trucks was het opnieuw spannend. William Van Groningen pakte de overwinning met zijn Iveco, met een voorsprong van meer dan 8 minuten op Gerrit Zuurmond in zijn MAN. Hoewel het een mooie dag was voor het Dust Warriors-team, behoudt Zuurmond de leiding in het algemeen klassement met een voorsprong van 1 uur en 44 minuten.
Veteranen blijven strijden
De historische voertuigen blijven indruk maken in de zware Mauritaanse omstandigheden. Eric en Tom Clayes behielden hun leiding in het algemeen klassement na een foutloze etappe. Kurt Dujardyn en René Declercq blijven tweede met hun Bombardier Iltis, gevolgd door Fabrice en Magali Morin in hun Toyota Land Cruiser.
Op naar de volgende etappes
De zesde etappe heeft gezorgd voor grote verschuivingen in het klassement, vooral bij de motoren, waar Alessandro Botturi nu de man is om te verslaan. De deelnemers maken zich op voor de komende etappes in Mauritanië, met indrukwekkende duinen en adembenemende landschappen die hun vaardigheden verder op de proef zullen stellen.
Morgen wacht de zevende etappe naar Amodjar, nabij Atar, waar het bivak wordt opgezet voor twee spannende lussen en drie opeenvolgende nachten.