De revolutionaire waterstofauto HySE-X2 heeft woensdagavond het afgelegen woestijnstadje Shubaytah bereikt, diep in de Lege Kwartier-woestijn van Saoedi-Arabië. Daarmee komt de finish van de Dakar Rally steeds dichterbij, met nog slechts twee dagen te gaan.
De Japanse coureur Yoshio Ikemachi en zijn Portugese navigator Paulo Marques wisten in de negende etappe, een traject van 92,45 kilometer tussen Riyad en Haradh in de Ahsa-gouvernement, de maximale 20 punten binnen te slepen. Ze verdienden 10 punten voor het voltooien van de volledige etappe en nog eens 10 punten voor het rijden in sportmodus, met een eindtijd van 1 uur, 23 minuten en 16 seconden.
De tiende special van woensdag omvatte 95 kilometer en bracht de deelnemers van de Mission 1000-categorie naar het bivak in Shubaytah, waar de laatste twee dagen van de 47e Dakar Rally worden afgewerkt. Ook op deze dag verdiende het HySE-X2-team opnieuw 20 punten, waarvan 10 voor het voltooien van de etappe en 10 voor het rijden in sportmodus.
Reacties van het team
Yoshio Ikemachi, coureur:
“Deze 95 kilometer lange etappe was zwaar, met veel zand. Ik moest goed letten op het brandstofverbruik. Het eerste deel was zo hard als een geasfalteerde weg, dus daar heb ik geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Daarna reden we het losse zand in, waar het parcours zacht en licht heuvelachtig was. Ik reed voorzichtig, maar het brandstofverbruik was hoger dan verwacht. Halverwege leek het een goede rit, maar ik gaf niet op en reed rustig op de makkelijkere delen van het parcours. Toen ik de finish bereikte, had ik nog maar 12% brandstof verbruikt. Morgen ga ik nadenken over hoe ik de hele etappe kan voltooien. Dat is mijn doel.”
Paulo Marques, navigator:
“Het was een moeilijke route, met diep zand. We moesten constant ons verbruik in de gaten houden. Het parcours was niet heel bijzonder, met veel rechte stukken en enkele bochten. Yoshio vroeg vaak hoeveel kilometers we nog moesten, zodat hij het verbruik kon beheersen. In sommige delen, zoals de chotts, was het zand diep en hadden we meer vermogen nodig, wat meer brandstof kostte. Maar uiteindelijk bereikten we de finish zonder problemen met de auto, en daar zijn we blij mee.”
Daichi Kai, teamleider HySE Dakar Project:
“Vandaag was een zware dag en compleet anders dan gisteren. We hadden een strategie, maar het brandstofverbruik in het losse zand was hoger dan verwacht. Daarom moesten we aan het einde veel brandstof besparen. De coureur en navigator waren geduldig en presteerden goed. We hebben de etappe veilig voltooid, en dat is een opluchting. Tot nu toe hebben we de race volbracht, en we doen ons uiterste best om de laatste twee dagen ook goed door te komen.”

Zware zandduinen overwonnen
Tijdens de negende etappe kwam het team echte zandduinen tegen, een uitdaging waar ze vorig jaar nog moeite mee hadden. Dit keer ging het aanzienlijk beter. Yoshio Ikemachi liet weten dat hij zijn snelheid aanpaste aan het terrein en zich focuste op zuinig rijden. Ondanks het brandstofverbruik in de zware zandsecties, wist hij ook in sportmodus goede resultaten neer te zetten.
Paulo Marques, navigator:
“Dit was de eerste keer dat we echte zandduinen en kapotte stukken terrein tegenkwamen. We wisten niet hoe de auto zich zou gedragen, maar het ging goed. We zijn tevreden over hoe Yoshio reed en hoe we navigeerden. We konden niet continu op volle kracht rijden vanwege het brandstofverbruik, maar we hebben de finish gehaald met een goed niveau van waterstof. We zijn trots op het team en hopen dat alles goed blijft gaan voor de komende dagen.”
Daichi Kai, teamleider HySE Dakar Project:
“De negende etappe ging nog beter dan de dag ervoor. We hebben de duinen overwonnen waar we vorig jaar moeite mee hadden, en de coureur en navigator hebben het brandstofverbruik en de tijd perfect beheerd. Hierdoor konden we ook de sportmodusbonus verdienen. Daarnaast hebben we waardevolle data verzameld, die we gaan analyseren en gebruiken voor de volgende etappe.”
Mission 1000 en de toekomst van waterstoftechnologie
De HySE-X2 doet mee in de Mission 1000-categorie van de Dakar Rally, bedoeld voor voertuigen met innovatieve aandrijftechnologieën. De HySE-X2 (Hydrogen Small mobility & Engine technology) is een prototype SSV (side-by-side-voertuig) dat is ontwikkeld als voorbeeld voor de volgende generatie koolstofneutrale aandrijflijnen.
Het HySE-project werd in mei 2023 opgericht door Honda, Kawasaki, Suzuki, Toyota en Yamaha. Rond september 2023 sloten deze bedrijven zich aan bij de Dakar Mission 1000-categorie met de HySE-X1. Het chassis werd gebouwd door Overdrive Racing, een Belgische specialist in voertuigpreparatie.
De laatste dagen van de Dakar
Vandaag (donderdag) staat de voorlaatste etappe op het programma, een 75 kilometer lange special door de woestijn rond Shubaytah. Vrijdag volgt een korte laatste etappe van 11 kilometer, voordat de finishviering plaatsvindt in deze afgelegen woestijnpost.