Veiligheid boven alles: dat was vandaag het devies tijdens de zesde etappe van de Morocco Desert Challenge. Door onvoorspelbare weersomstandigheden en sterke windstoten moest de organisatie noodgedwongen ingrijpen. Vanaf kilometer 200 werd de proef geneutraliseerd. Mede door de sluiting van het vliegveld in Zagora was medische evacuatie via helikopter niet langer gegarandeerd. Een teleurstelling voor velen, want de etappe beloofde met zijn afwisseling van stenen, snelle pistes en een duinsectie van 20 kilometer een prachtige rallydag te worden.
Toch was er tot de neutralisatie volop actie, waarbij vooral de Nederlandse deelnemers schitterden. In de SSV-klasse stonden maar liefst twee Nederlandse teams op het podium. Bij de auto’s gingen Michiel Becx en Wouter de Graaff er met de dagzege vandoor, terwijl ook bij de trucks de overwinning naar Nederland ging dankzij Kay Huzink en zijn team. In de motorcategorie was er geen Nederlandse inbreng in de top vijf, maar Gerben Lieverdink reed zich keurig naar plek elf.
Spaans succes bij de motoren, Lieverdink stabiel in de middenmoot
De motorrijders kregen in het eerste deel van de etappe flink wat voor de kiezen. Erosiebeddingen, rotsige plateaus en verraderlijke snelle tracks eisten het uiterste van mens en machine.
De etappezege ging naar de Spanjaard Arnau Lledo, die zijn KTM in 2 uur, 8 minuten en 18 seconden naar de (eerder dan geplande) finish stuurde. De Fransman Amaury Baratin volgde op vier minuten, terwijl zijn landgenoot Valentin Sertilhanges de derde plaats pakte. De top vijf werd compleet gemaakt door Nicolas Horeaux en Ivan Stocker.
De Nederlanders speelden vandaag geen hoofdrol in de motorklasse. Beste landgenoot was Gerben Lieverdink, die als elfde eindigde en daarmee zijn constante lijn voortzette in deze zware rally.
Dubbel Nederlands podium bij de SSV’s
De SSV’s waren vandaag een prooi voor de Nederlanders. Mitchel van den Brink en Bart van Heun pakten met een tijd van 1 uur, 57 minuten en 42 seconden overtuigend de overwinning. Zij waren bijna drie minuten sneller dan landgenoten Erik van Loon en Wouter Rosegaar, die tweede werden.
Van Loon was na afloop tevreden, maar zag nog kansen: “We hebben geen risico’s genomen en de auto heel gehouden. Meer dan 100 km/u gemiddeld, dan zit je bijna continu tegen de limiet aan.” Door hun sterke rit klom het duo bovendien op naar de tweede plaats in het algemeen klassement.
De top vijf werd verder aangevuld door het Zuid-Afrikaanse duo Geoff Minnitt en Rodney Burke, de Portugezen Paulo Rodrigues en Fausto Mota, en het Franse team Philippe Pinchedez en Paul Durame.
Ook verderop in het veld was het oranje goed vertegenwoordigd: Henk en Pim Klaassen stuurden hun Taurus naar een nette zevende plaats, terwijl Lex Peters en Mark Salomons de achtste tijd noteerden.
Becx en De Graaff blijven imponeren
De Nederlandse hegemonie zette zich voort bij de auto’s. Michiel Becx en Wouter de Graaff waren in hun Century buggy vandaag de snelsten in 1 uur, 49 minuten en 57 seconden. Ze hielden de Fransman Simon Vitse met slechts 34 seconden achter zich. Het Franse duo Lionel en Lucie Baud reed naar plek drie.
Verder zagen we Agostino Rizzardi en Claudio Fenati (vierde) en Roger Grouwels en Rudolf Meijer (vijfde) in de top vijf. Ook Grouwels en Meijer zijn Nederlanders, wat de nationale trots nog verder aanwakkerde.
Net buiten de top vijf eindigde Janus van Kasteren en Marcel Snijders als zesde. Ook Rik van den Brink en Gydo Heimans (zevende) en Mike van Eikeren en Jasper Riezebos (achtste) zaten er kort op.
Huzink de snelste, Van den Brink pakt tweede plaats
Bij de trucks was het vandaag feest voor Kay Huzink, die samen met Joël Ebbers en Martin Roesink de snelste tijd noteerde: 2 uur, 7 minuten en 31 seconden. Daarmee bleven ze Martin van den Brink en zijn team, ondanks een strafminuut, vierënhalve minuut voor.
De derde plaats was voor Egbert Wingens, eveneens in een IVECO. De top drie kleurde hiermee volledig oranje, een prachtig resultaat voor de Nederlandse teams in de zware truckcategorie.
Opvallend was echter ook de afwezigheid van een bekende naam in de uitslag: het team van Gert Huzink, samen met Hugo Kupper en Mario Kress, kwam na iets meer dan een uur als veertiende door bij het eerste waypoint. Daarna verdwenen zij echter uit de uitslag.
Gert Huzink lichtte zelf toe wat er misging: “Ja, beetje leidinkjes verbrand. Uiteindelijk wel weer door kunnen rijden, maar met veel storingen en dus rechtstreeks naar het bivak gereden, kijken of de storingen allemaal te verhelpen zijn.” De problemen ontstonden na een klein brandje in de truck, veroorzaakt door een steen die tegen het dieselfilter sloeg. Hierdoor begon diesel te lekken over de gloeiend hete remmen. Gelukkig schoten de broers Klaassen te hulp met een brandblusser.
Duinenfeest in Foum Zguid
Morgen belooft een spectaculaire dag te worden, als de rally neerstrijkt in de duinen van Erg Chegaga. Met ruim 75 kilometer aan zand en spectaculaire landschappen wacht de deelnemers een echte beproeving. Het is de voorlaatste etappe van de rally, en met de strijd om de podiumplekken nog open, zal niemand zich kunnen veroorloven om steken te laten vallen.