Home » Breslau Rally 2025: Zand, modder en Nederlandse glorie

Breslau Rally 2025: Zand, modder en Nederlandse glorie

Van 22 t/m 27 juni werd voor de 31e keer de Breslau Rally verreden. De Breslau Rally is de afgelopen decennia uitgegroeid to de grootste offroad rally op het Europese vaste land. Op het programma stond een proloog en vijf etappes op militaire terreinen in Polen.

Naast de plaatsen Zagan en Drawsko Pomorski, die al jaren worden aangedaan, zou een derde bivak worden opgeslagen aan de Baltische zee. Helaas moesten die plannen kort voor de start van de rally worden gewijzigd en verviel deze. De geopolitieke situatie stond niet toe dat er op het daar gelegen terrein gereden kon worden. De organisatie, RBI Sports, schakelde snel door en voegde extra rallykilometers toe in het wel beschikbare gebied rond Drawsko Pomorski. Ook dit jaar was er veel Nederlandse inbreng. We blikken terug op een rally die traditioneel moeilijke navigatie met zich meebrengt.

Problemen met Navigatietablets

Deze editie van de Breslau Rally zal enigzins gemankeerd de geschiedenisboeken ingaan. Vanaf de eerste dag waren er namelijk veel problemen met de tablets die gebruikt worden voor de navigatie. Vertraging, uitvallen of niet goed door te scrollen; in een rally waar navigatie al moeilijk genoeg is, komt dit niet goede aan de stemming van de navigatoren. Na een software update namen de problemen af, maar de organisatie zal zich in evaluatie vast nog stevig achter de oren krabben en moeten buigen over een oplossing voor de volgende editie.

Motoren

Bij de motoren valt de inbreng uit Litouwen op. In de top tien staan maarliefst vijf rijders uit de meest zuidelijke Baltische staat. Onder die vijf de winnaar Dovydas Karka en nummer twee Edvard Sokolovskij. Nederlandse inbreng was ook niet gering en landgenoot Berend de Ruiter pakte in zijn tweede Breslau Rally de derde plaats. Jeremy Knuiman werd derde en leuk te zien dat deze jongeling onder begeleiding van vader en Dakar legende Henk Knuiman gestaag toewerkt naar deeelname aan de Dakar Rally. Andere opvallende deelnemer uit Nederland is Pascal de Baar. Op een oude KTM 525 heeft is hij de rally geëindigd op een 41 positie. Super mooinom op een klassieker te rijden, maar er zijn ook nadelen. Halverwege de rally moest hij behoorlijk wat kilometers buiten het bivak maken om onderdelen voor zijn KTM ergens diep in Duitsland op te halen.

Quads

Quads zijn helaas niet meer welkom in de Dakar Rally, maar wel in de Breslau Rally. In de top werd het strijd tussen Polen en Nederland. Polen won die strijd met winnaar Adam Krystak en Karol Slugocki op de tweede plaats. Mark Plat hield de Nederlandse eer namens team Quadwinkel hoog met een derde plek. Achter hem werden teamgenoten Henk Wiltjer en Timo Offenga respectievelijk vierde en vijfde.

SSV’s

De laatste jaren neemt de ontwikkeling van de SSV klasse een enorme vlucht. Met 56 deelnemers is het de categorie met de meeste inschrijvingen in de Breslau Rally. Hier zagen we Paul Spierings met Jan Pieter van der Stelt in de Taurus zegevieren voor de Polen Marcin Graczyk en Artur Kordala en het Estse duo Indrek Reisenbuk en Vaido Kalm.

Auto’s (Open Klasse)

Een vreemde eend in de bijt wist de overwinning op te eisen bij de auto’s in de open klasse. De Nissan Patrol van de Polen Remigiusz Wutkowski en Michal Goleniewski hoort eigenlijk in de Extreme Klasse thuis, maar de organisatie liet de inschrijving staan. Dit tot enige frustratie van de Nederlandse koppels Jerry van Langen / Bas Jongejan en Herman Jasper / Mark Laan die tweede en derde werden. Bij wijze van ludiek protest zette ze tijdens de podium ceremonie kort het Wilhelmus is. In de top 10 waren ook de Nederlanders Jenne Jasper / Marijn Verbeek te vinden op plaats zes. Een plaatsje boven Richard Timmerman die met Lucas van Geest als navigator keurig zevende zijn geworden. Met het duo Harry Oosting / Mika Kreeft op plek negen vinden we zelfs een vijfde team terug bij de eerste tien in het eindklassement.

Trucks

Bij de trucks zijn de Nederlanders traditioneel sterk vertegenwoordigd. De Top drie werd compleet rood-wit-blauw. William van groningen stak met broer Jacco en zoon Wesley boven alles en iedereen uit en pakte zonder echte tegenstand de welverdiende overwinning. De combinatie Hans van der Sander / Ruud jansen / Luc Jansen pakten na een boeiende strijd plek twee en William van de Krol met Evert van Veldhuizen en Rens Koudijs mochten de derde prijs in ontvangst nemen.

Extreme

Van oudsher is de Breslau Rally een Extreme rally waar de cross country klasses later bij zijn gekomen. Bij de Extreme klasses gaat het naast snelheid en navigeren ook om het overwinnen van extreme obstakels zoals waterputten. Voertuigen zijn in hierbij uitgerust met minimaal één lier en die moet zeker een aantal keer worden gebruikt om verder te komen. Bij de Lichte Trucks was er succes voor Nederlanders Floor Dekkers en Simon Meintema die met de Duitser Hendrik Alfers een mooie derde plaats wisten te veroveren.