Home » Duinenstrijd op seconden, zand vreten voor gevorderden in Fenix Rally

Duinenstrijd op seconden, zand vreten voor gevorderden in Fenix Rally

De vijfde etappe van de Fenix Rally 2025 was er een voor de liefhebbers van het pure werk. Geen lange verbindingsroutes, geen gravel om op adem te komen, maar een 190 kilometer lange special stage die volledig in het teken stond van zand. Van Douz tot diep in de Grand Erg Oriental kregen de deelnemers duinen in alle varianten voorgeschoteld: scherp, zacht, klein, hoog, chaotisch. Navigatie op kompas en het bewaren van ritme waren essentieel, want de Sahara gaf geen duimbreed toe.

Duel op het scherpst van de snede

In de auto’s Open-klasse ontspon zich een schitterend duel tussen de Italiaan Agostino Rizzardi in zijn Porsche CR6T en het Belgisch-Nederlandse duo Vincent Thijs en Arjan van Tiel in hun Toyota Hilux. Het verschil aan de meet bedroeg slechts negen seconden. De mannen van RT Offroad reden een vrijwel perfecte etappe en zaten voortdurend op de bumper van hun Italiaanse rivaal. “Zand, zand en nog eens zand,” aldus Arjan van Tiel. “De Hilux kwam vandaag volledig tot zijn recht. Het was een genot om zo te kunnen rijden. Jammer van die paar seconden, maar dit was racen op topniveau.

Rainbow Truck Team blijft in control ondanks tijdsverlies

Voor het Rainbow Truck Team werd de vijfde dag een etappe van twee gezichten. Alleen het eerste deel van de route was toegankelijk voor trucks, waardoor Gerrit Zuurmond, Tjeerd van Ballegooij en Klaas Kwakkel eerder terugkeerden in het bivak. Dat betekende echter niet dat het een makkelijke dag was. De MAN truck kwam een keer vast te zitten in de duinen en moest ook een lekke band incasseren. Een dagzege zat er daardoor niet in, maar de voorsprong in het algemeen klassement bleef intact. De mannen laten zich niet van de wijs brengen: het doel is de finish in Monastir, en elke dag telt.

Alle Nederlanders in actie

De Nederlandse inbreng in de vijfde etappe was breed, maar de resultaten liepen uiteen. Naast de sterke prestatie van Thijs en Van Tiel wisten ook enkele Nederlandse SSV-teams de eindstreep te halen. Arjan Donders en Edwin Vloemans bereikten Douz als 14e in hun klasse, al kregen zij wel vijftien strafminuten voor een gemist waypoint. Jan Wilzing en Jaroslav Kosan finishten als 23e en kregen eveneens een tijdstraf.

Voor Marco van Heugten en Michelle Opstelten zat de dag er vroegtijdig op, evenals voor Edwin Opstelten en Henny van Kouwen. Ook Greenteam Panhuijzen met Jori en Tom Panhuijzen haalde de eindstreep niet. Het tweede Nederlandse truckteam, Lankveld Rally Team, reed een solide etappe en werd knap vierde in hun DAF CF. Greenteam Panhuyzen kende opnieuw een dag en werd uiteindelijk als DNF genoteerd.

De top van de klassementen

In de motorenklasse ging de dagzege naar Christian Pastori, gevolgd door Urban Jerkic en Edvard Sokolovski. Bij de ATV’s was het wederom Gaetan Martinez die het tempo dicteerde, met teamgenoot Antanas Kanopkinas kort daarachter. De SSV-klasse werd gewonnen door het Franse duo Nicolas Martinez en Loriane Forgues in hun Overdrive OT3. Rizzardi/Fenati en Thijs/Van Tiel bepaalden zoals genoemd het beeld bij de auto’s, terwijl voor het eerst in deze rally de dagzege in de truckklasse niet naar het Rainbow Truck Team ging, maar naar het Italiaanse Eagle Racing Team. Paolo Calabria, Loris Calubini en Giuseppe Fortuna noteerden met 3:18:59 de snelste tijd van de dag.

De finish komt dichterbij

Met nog twee etappes te gaan verhuist het bivak nu richting Monastir, waar donderdag de eindstreep getrokken wordt van deze compacte, maar rally. De vijfde editie van de Fenix Rally laat zich kenmerken door technische navigatie, verraderlijke duinen en een felle strijd aan de top in meerdere klassen.

Voor de Nederlandse deelnemers liggen er nog kansen, maar ook valkuilen. De woestijn blijft onvoorspelbaar. Eén navigatiefout, één technische tegenvaller kan het verschil maken tussen podium en teleurstelling. Maar zolang de motoren draaien en het zand stuift, blijft alles mogelijk in Tunesië.