Home » Nederlandse teams tonen klasse in vierde etappe Fenix- Rally

Nederlandse teams tonen klasse in vierde etappe Fenix- Rally

Op de vierde dag van de Fenix Rally 2025 draaide alles om snelheid, precisie en uithoudingsvermogen. De deelnemers kregen een snelle special van 380 kilometer voorgeschoteld, met lange slingerende pistes en fesh-fesh stukken die niet alleen het materiaal, maar ook de concentratie op de proef stelden. Voor veel teams bood de route het ideale decor om voluit te gaan. Voor anderen werd het een dag van herstellen, zoeken of overleven.

Rainbow Truck Team blijft scoren – met schade én solidariteit

Bij de trucks leverde het Nederlandse Rainbow Truck Team opnieuw een indrukwekkende prestatie. Gerrit Zuurmond, Tjeerd van Ballegooij en Klaas Kwakkel wisten ondanks een lekke band en een verkeerd geslagen afslag de dag af te sluiten als snelste truck. Met een tijd van 5:31:12.39 bleven ze hun Duitse rivalen Heuer/Tum/Richter in de Tatra met ruim twaalf minuten voor. Daarmee verstevigden ze hun leidende positie in het algemeen klassement.

Opvallend was het sportieve gebaar onderweg. Het team stopte om een omgeslagen SSV te helpen. Een risico voor het klassement, maar tekenend voor hun mentaliteit. De bumperproblemen van een dag eerder zijn voorlopig verholpen en de mannen houden vast aan hun constante en slimme aanpak: niet overdrijven, maar wel blijven leveren.

Thijs en Van Tiel raken net geen dagzege, maar blijven dichtbij

In de Open-klasse bij de auto’s beleefden Vincent Thijs en navigator Arjan van Tiel een uitstekende etappe. Ze stuurden hun Toyota Hilux naar een tweede plaats, slechts 2 minuten en 40 seconden achter het Italiaanse duo Rizzardi/Fenati in hun Porsche CR6T.

Arjan van Tiel was na afloop vol lof over hun rallywapen: “De Hilux is echt een race machine pur sang. Op dit soort snelle, slingerende pistes komt hij helemaal tot zijn recht. We hebben zonder problemen kunnen pushen.” Volgens hun eigen inschatting waren ze op het scherpst van de snede aan het strijden voor de dagzege. Een mogelijk gemist waypoint hangt nog boven de markt, maar de vorm is duidelijk stijgend.

Nederlandse vlag wappert breed in het deelnemersveld

De vierde etappe was er één waarin ook andere Nederlandse teams zich lieten zien. Bij de SSV’s reden Edwin Opstelten en Henny van Kouwen van EDDS Thundercamels naar een uitstekende tweede plaats in het dagklassement. Slechts 1 minuut en 43 seconden kwamen ze tekort op de Slowaakse winnaars Varga en Schneider. Daarmee tonen ze aan dat hun Can-Am Maverick X3 ook op de snelle etappes uitstekend uit de voeten kan.

Arjan Donders en Edwin Vloemans finishten als 17e. Greenteam Panhuyzen wist met Jori en Tom Panhuyzen als 29e te finishen, al moesten zij een tijdstraf incasseren wegens overspeed. Jan Wilzing en zijn Tsjechische teamgenoot Jaroslav Kosan behaalden plek 30.

Voor het andere Thundercamels-duo, Marco van Heugten en Michelle Opstelten, liep de dag uit op een teleurstelling. Zij kwamen niet aan de finish. Datzelfde gold voor Mike Panhuyzen, Bert van Loon en Pieter Kuypers in de truck van Greenteam Panhuyzen: genoteerd als DNF.

Het tweede Nederlandse truckteam, Lankveld Rally Team, had een stabielere dag. Franciscus van Lankveld, Pieter van de Sande en Roel van Lankveld finishten als vierde truck, al verloren zij flink wat tijd en kregen zij een straftijd van twintig minuten. Toch staan ze nog steeds in de wedstrijd en houden ze zich knap staande in het zware deelnemersveld.

Klassementskoppen in beweging

De dagzege bij de motoren ging naar de Fransman Nguyen Khoa Duong, die zijn KTM EXC met een voorsprong van ruim twee minuten voor Sokolovski wist te houden. Bij de ATV’s was het opnieuw Kanopkinas die de toon zette, op de hielen gezeten door zijn teamgenoot Martinez. De SSV-klasse werd gewonnen door Varga/Schneider, met daar direct achter het Nederlandse duo Opstelten/Van Kouwen wat een knappe prestatie is.

In de Open-klasse bij de auto’s blijft Rizzardi voorlopig de benchmark, maar met Thijs en Van Tiel op slechts minutenafstand belooft het klassement nog volop spanning. In de truckklasse lijkt de dominantie van het Rainbow Truck Team niet meer te ontkennen, al blijft de technische betrouwbaarheid in deze fase van cruciaal belang.

De rally nadert het keerpunt

Met vier etappes achter de rug en nog drie te gaan, staat het peloton nu op de drempel van de terugweg richting Monastir. De route blijft uitdagend, met nog steeds flinke duinpartijen, technische stukken en lange verbindingsroutes in het vooruitzicht.

Voor de Nederlandse deelnemers zijn de kaarten goed geschud. Er wordt volop meegedaan om de podiumplekken en het tempo ligt hoog. Tegelijk blijft het devies: voorzichtig met materiaal, scherp op navigatie en mentaal fris blijven. De Fenix Rally is namelijk pas gewonnen bij de finishlijn, en daar ligt nog altijd een paar honderd kilometer woestijn tussen.