De Dakar Rally van 2024 was het toneel van een echte strijd tussen Tsjechische en Nederlandse deelnemers die elkaar afwisselend op het podium stonden. Beide landen plaatsten twee teams in de top vier van het eindklassement.
Toch werd na afloop van de twaalf etappes duidelijk dat de Tsjechische Republiek de overhand had. Winnaar van het algemeen klassement, Martin Macík, bevond zich in de positie om de wedstrijd te controleren tijdens de tweede week en zich te focussen op het behouden van zijn voorsprong op landgenoot en concurrent Aleš Loprais. Loprais moest toestaan dat Macík de vlag liet wapperen die zijn oom Karel in 2001 voor het laatst had gezwaaid op het Dakar-podium.
Martin Macík: De dominantie van Tsjechië
Martin Macík, die tijdens zijn tiende deelname de overwinning behaalde, is inmiddels uitgegroeid tot een bijzonder doortastende teammanager. Hij is zich er volledig van bewust dat het verdedigen van zijn titel net zo’n grote uitdaging is als het winnen ervan. Op 35-jarige leeftijd heeft de baas van MM Technology gekozen voor een heel persoonlijke strategie, gericht op het opbouwen van een Europees truckteam. Hiervoor heeft hij de twee andere Evo 4 trucks die zijn werkplaats heeft geproduceerd toevertrouwd aan twee Nederlandse rijderers, W2RC-winnaar van 2022 Kees Koolen en Mitchel van den Brink.
Aleš Loprais en Team De Rooy: De Focus op Verbetering
Aleš Loprais, die zijn beste resultaat tot nu toe behaalde met een bittere tweede plaats, zet dit jaar in op culturele uitwisseling om zijn prestaties te verbeteren. De erfgenaam van de familietraditie heeft zich aangesloten bij Team De Rooy, waar hij achter het stuur van een Iveco-truck zal kruipen. Loprais zal onder andere worden vergezeld door de Poolse monteur Darek Rodewald, een belangrijke kracht in de teams die successen behaalden voor Gerard De Rooy (in 2012 en 2016) en Janus van Kasteren (in 2023).
Nederlandse Trots: Eurol Rallysport en Team De Rooy
In Nederland worden de hoopvolle blikken verdeeld tussen de twee belangrijkste teams. Het meest succesvolle team in 2024 was Eurol Rallysport, geleid door de jonge Mitchel van den Brink. Hij behaalde op 22-jarige leeftijd vorig jaar een knappe derde plaats. De tactiek van Mitchel en zijn vader heeft grenzen doorbroken: voor de voorbereiding van twee trucks die kans maken op de overwinning gingen zij namelijk naar de werkplaats van Martin Macík in het Tsjechische Sedlčany. Terwijl Team De Rooy Loprais verwelkomt, maakt het ook gebruik van Nederlandse deelnemers om de bovenste regionen van het klassement te bereiken. Anja van Loon zal samen met haar twee broers, Ben en Jan van de Laar, strijden om haar twaalfde plaats van vorige editie te verbeteren.
De nieuwe generatie bij de trucks
De nieuwe generatie deelnemers bij de trucks is duidelijk een mix van ervaring en talent. Zo maakt de Litouwse rijder Vaidotas Žala de overstap naar de truckcategorie, waar hij begint aan zijn reconversie met een Team De Rooy Iveco-truck. Na negen edities en een elfde plaats in 2022 in de autoklasse wil hij zijn carrière nieuw leven inblazen.
Tatra en andere strijders voor de Top 5
Naast de traditionele namen zoals Macík en Loprais, zijn er ook andere teams die strijden hoog in het klassement. De Tsjechische Tatra-trucks, gereden door Martin Šoltys en Tomáš Vrátný, zullen weer een rol spelen. Ook de Japanse rijder Teruhito Sugawara, die vorig jaar zesde werd met zijn Hino tijdens zijn 18e deelname aan de Dakar, heeft duidelijk nog niet zijn laatste woord gezegd. Hij zal zeker mikken op de top 5 van het klassement in 2024.
Een spannende strijd binnen de top tien
De Nederlandse vertegenwoordiging is sterk met verschillende getalenteerde rijders, waaronder Ben De Groot en Richard De Groot, die beiden kans maken op een topklassering. De strijd in de Dakar 2024 belooft dus een spannende te worden, waarin de Tsjechische en Nederlandse teams ongetwijfeld de hoofdrol zullen spelen.



Foto: Tim Buitenhuis / Pridex Media