De Dakar Rally 2025 belooft een spannend avontuur te worden voor vader en zoon Martin en Mitchel van den Brink. Onder de vlag van Eurol Rally Sport behoren beide equipes tot de kanshebbers op een topprestatie in de truckcategorie. Vanaf vrijdag 3 januari starten zij in Saoedi-Arabië hun missie, met een duidelijke ambitie: meedoen om de prijzen én mogelijk samen het podium beklimmen op 17 januari in Shubaytah.
De voortekenen zijn uitstekend. Mitchel, slechts 22 jaar oud, heeft de afgelopen jaren enorme stappen gezet. Na een indrukwekkende derde plaats in 2024 heeft hij zijn zinnen gezet op nog hogere doelen. “We weten dat we met onze nieuwe truck een winnend concept hebben,” vertelt hij. Zijn vader, de ervaren Martin (54), deelt dat vertrouwen: “We hebben een moderne Iveco-truck, lichter en stabieler dan ooit. Dat geeft ons een uitstekende uitgangspositie.”
De samenwerking met trouwe partner Eurol speelt een cruciale rol in dit succes. “We werken al tien jaar samen en hebben samen een solide basis gelegd,” legt Martin uit. Voor Eurol is de Dakar een ideaal testplatform voor hun hoogwaardige producten, die verder worden ontwikkeld aan de hand van analyses tijdens de rally.
Twee nieuwe Iveco-trucks: een wapen voor de winst
Beide equipes rijden dit jaar met gloednieuwe trucks van MM Technology, hetzelfde merk dat vorig jaar dominant was. Mitchel heeft de truck uitvoerig getest in Tsjechië, Marokko en Nederland en is onder de indruk: “Deze truck is 1000 kilo lichter, perfect gebalanceerd en extreem wendbaar. Ik ben verrast door de kwaliteit. Dit voertuig geeft ons alles wat we nodig hebben om mee te strijden aan de top.”
Ook Martin benadrukt de vooruitgang: “We hebben nu ook een automatische versnellingsbak, wat een groot verschil maakt. Het is nu aan ons om deze techniek optimaal te benutten en te laten zien waartoe we in staat zijn.”
Mitchel rijdt opnieuw samen met zijn vertrouwde teamleden: de ervaren navigator Moi Torrallardona en monteur Jarno van de Pol. “We zijn perfect op elkaar ingespeeld, en dat is essentieel in de Dakar,” zegt hij. Martin wordt bijgestaan door co-piloot Richard Mouw en de jonge navigator Bart van Heun. “Een prachtige mix van ervaring en talent,” aldus Martin.
Uitdagingen in een zware editie
De 47e Dakar Rally introduceert nieuwe elementen, zoals een 48-uurs chrono-etappe zonder service en een slopende marathonetappe. Deze formaties zullen het uithoudingsvermogen van zowel mens als machine tot het uiterste testen. “Het wordt een kwestie van balans: snelheid waar het kan, maar voorzichtigheid waar nodig,” zegt Mitchel.
In het tweede deel van de rally trekt het peloton door het Empty Quarter, waar vooral de duinenetappes bepalend zullen zijn. “Mitchel is een echte specialist in de duinen,” prijst Martin zijn zoon. “Ik denk dat hij in dat terrein misschien wel de allerbeste is.”
Mitchel heeft zichzelf de afgelopen jaren bewezen met een stijgende lijn in zijn prestaties: van een 19e plaats in 2021 tot een derde plaats in 2024. “We willen nu een stap verder. Maar winnen hangt ook af van details en een beetje geluk,” benadrukt hij.
Ook Martin, die aan zijn zeventiende Dakar Rally begint, ziet kansen: “Als we grote problemen vermijden, is alles mogelijk.” Beide coureurs kijken uit naar de strijd met topteams als die van Martin Macik, Ales Loprais en Jaroslav Valtr.
Hoewel hun focus nu volledig op de Dakar ligt, kijkt Mitchel al voorzichtig naar de toekomst. “Ik droom ervan om ooit in een T1-rallyauto te rijden. Maar eerst wil ik in de truck een Dakar-overwinning behalen.”
Het team van Eurol Rally Sport reist met twintig man sterk af naar Saoedi-Arabië. De Dakar Rally 2025 beslaat 7.700 kilometer, waarvan 5.100 kilometer aan special stages. De finish vindt plaats op 17 januari in Shubaytah. Mitchel en Martin van den Brink zijn er klaar voor om alles te geven in de zwaarste rally ter wereld.