Kan er in een jaar tijd veel veranderen bij de auto’s tijdens de Dakar Rally? Ja, absoluut! Het winnende merk van de vorige editie, Audi, is er niet bij en er staan veel nieuwe en verbeterde auto’s en merken aan de start. RallyTracks neemt je mee door het deelnemersveld.
Dacia
Laten we beginnen met een van de nieuwkomers: Dacia. Vorig jaar kondigde Dacia aan dat zij wilde deelnemen aan de Dakar Rally. Zij gingen een samenwerking aan met Prodrive en bouwden een nieuwe auto: de Dacia Sandrider. De auto is nieuw en onconventioneel, maar er is ook uitgebreid getest. In Marokko won de auto en werd het tweede, dat ziet er veelbelovend uit.

De equipes zijn ook zeker niet de minsten. Met startnummer 200 rijdt Nasser Al-Attiyah, de vijfvoudig winnaar wordt genavigeerd door Edouard Boulanger. Cristina Gutierrez start met nummer 212 en wordt genavigeerd door Pablo Moreno, de Spaanse won vorig jaar de Challenger categorie en maakt nu de overstap naar de auto’s. Het team wordt compleet gemaakt door Sébastien Loeb en Fabian Lurquin, na acht deelnames, vijf podiumplaatsen en 28 dagzeges wil de Fransman de winst pakken.
X-RAID MINI
Het team van X-RAID is zeker geen nieuwkomer in de Dakar, maar toch verraste het Duitse team door met twee verschillende versies van de MINI JCW Rally aan de start te verschijnen. Zo is er de oude vertrouwde dieselversie, maar zij komen ook met een benzinemotor aan de start.

Het team komt met zes equipes aan de start en heeft een mix van ervaring en snelle jonge rijders. Guillaume de Mévius is, samen met Mathieu Baumel, zeker een van de favorieten. Net als Guerlain Chicherit en Alex Winocq. Denis Krotov en Konstantin Zhiltsov zijn echte outsiders voor het podium, dat geldt ook voor Joao Ferreira en Felipe Palmeiro. Het team wordt compleet gemaakt door Lionel en Lucie Baud en Vladas Jurkevicius en Aisvydas Paliunekas.
Toyota
Tijdens de Dakar Rally kan het team van Toyota natuurlijk niet ontbreken. Net als andere jaren zijn zij verdeeld in twee teams: Toyota Overdrive Racing en Toyota Gazoo Racing.
De kopman van het team van Overdrive Racing is zonder twijfel Yazeed Al-Rajhi, samen met Timo Gottschalk wil hij de rally in zijn thuisland maar al te graag winnen. Rokas Baciuska is de tweede auto van het Belgische team, na drie podiums in de T3 en T4 klasse maakt de jonge Litouwer de overstap naar de T1. De derde rijder is Juan Cruz Yacopini. Toby Price en Sam Sunderland maken ook de overstap naar de auto’s, de twee motorrijders stappen samen in de Toyota Hilux en zouden weleens kunnen gaan verbazen.

Het team van Gazoo Racing bestaat uit 6 auto’s. Lucas Moraes liet eerder al zien dat hij snel was, samen met Armand Monleon zou hij zomaar eens een van de verrassingen kunnen worden dit jaar. Dat geldt ook voor de jonge Seth Quintero, hij wordt genavigeerd door Dennis Zenz. De Zuid-Afrikanen zijn ook rijkelijk aanwezig binnen het team. Natuurlijk is Giniel de Villiers wederom van de partij, hij wordt genavigeerd door Dirk von Zitzewitz. Guy Botterill is een van de andere Zuid-Afrikanen, net als Henk Lategan en Saood Variawa.
M-Sport Ford
Nog een nieuwkomer: het team van M-Sport. M-Sport heeft haar sporen verdiend in de rallysport, waar het met Ford vele prijzen heeft gepakt. Inmiddels heeft het team van Malcolm Wilson de samenwerking opgezocht met Gareth Woolridge in Zuid-Afrika. Samen hebben ze de Ford Raptor gebouwd en een sterrenteam van rijders aangetrokken. Carlos Sainz, de winnaar van Dakar 2024, is de kopman van het team en wordt opnieuw genavigeerd door Lucas Cruz. Het Spaanse duo wil maar wat graag hun titel verdedigen en in de voorbereidende rally’s leek de Raptor snel te zijn.

Mattias Ekström, met naast hem Emil Bergkvist, is de tweede ex-Audi-rijder binnen het team. Nani Roma en Alex Haro waren de eerste toprijders die het team vastlegde, na een aantal matige edities zou Roma graag laten zien dat hij het nog steeds in zich heeft. De laatste rijder van het team is Mitchell Guthrie met naast hem Kellon Walch. De Amerikaan maakte de overstap van de T3-categorie, waarin hij snel was.
Century
Nog een team uit Zuid-Afrika, Century bouwt buggy’s en is inmiddels overgestapt naar een vierwielaangedreven versie, de CR7. Mathieu Serradori is zonder twijfel de kopman van het team, met zijn navigator Loic Minaudier zou hij heel graag voor de winst gaan. De tweede rijder is de snelle Brian Baragwanath, de Zuid-Afrikaan is snel maar zeker niet foutloos. Laia Sanz is de snelle dame binnen het team, zij komt met de tweewielaangedreven CR6-T. Mark Corbett maakt het team compleet met een CR6-T.
MD Optimus
In de afgelopen jaren heeft het team van MD met regelmaat goede dagresultaten neergezet. De MD Optimus is een tweewielaangedreven buggy. Waar Century de overstap heeft gemaakt naar vierwielaandrijving blijft MD bij hun vertrouwde concept. De kopman van het team is de Fransman Christian Lavieille. Het team wordt compleet gemaakt door Jean-Luc Ceccaldi, Simon Vitse, Eugenio Amos en Pascal Thomasse. Allemaal snelle rijders die voor een verrassing kunnen zorgen.
Overige kanshebbers
Naast de fabrieksrijders zijn er nog diverse privéteams die met goed en snel materiaal aan de start komen. Een van hen is Benediktus Vanagas, de man uit Litouwen heeft laten zien snel te zijn, maar maakt soms ook een foutje waardoor hij nooit beter wist te scoren dan een 8e positie. Martin Prokop is ook een snelle Europeaan met goed materiaal, afgelopen editie werd de Tsjech vijfde in zijn eigen Ford Raptor.
Red-Lined, ook uit Zuid-Afrika, heeft flink doorontwikkeld de afgelopen jaren en komt onder andere met de Revo+ aan de start. Zij hebben geen fabrieksteam, dus alle auto’s worden door privérijders ingezet. Aliyyah Koloc is een snelle en jonge dame, die wordt genavigeerd door de ervaren Sébastien Delaunay. Zij hoopt haar leerproces voort te zetten.
Er is ook een groepje snelle Chinese rijders aanwezig. Een van hen is Guoyu Zhang in een Toyota Hilux. Zhang scoorde twee keer een top vijftien resultaat in drie Dakars, hij hoopt op een top tien klassering in deze editie. Wei Han komt met een Red-Lined aan de start.
De Nederlanders
Ook dit jaar staan er diverse Nederlanders aan de start. Tim en Tom Coronel komen met een splinternieuwe Century CR7 en willen daarmee naar een plaats in de top vijftien.
Maik Willems staat voor de elfde keer aan de start met de opvallende oranje Toyota Hilux, dit jaar wordt hij genavigeerd door Marcel Snijders. Snijders won in 2023 de Dakar als navigator van Janus van Kasteren in de truck.
Dave Klaassen is de derde Nederlander op de deelnemerslijst. Samen met zijn vrouw, Tessa, in een nieuwe Red-Lined Revo T1+ willen zij hun resultaat van 2023 verbeteren.
Rik van den Brink is een debutant in de Dakar Rally, samen met Gydo Heimans – die ook voor zijn eerste Dakar gaat – hebben ze al aardig wat ervaring opgebouwd. Ze staan aan de start met een Century CR7.
Ronald van Loon en Erik Lemmen gaan voor de tweede keer van start in de Dakar Rally. Zij maken de overstap naar de Red-Lined Revo T1+ waarmee ze doelen op de top 30.
Arjan van Tiel, als navigator van de Belg Stefan Carmans, staat voor de tweede keer aan de start. Vorig jaar maakten zij indruk door als derde rookie te finishen. Zij brengen de derde Red-Lined Revo T1+ met een Nederlands tintje aan de start.
Conclusie
Het belooft dus een interessante Dakar te worden bij de auto’s. Er staan veel nieuwe auto’s en teams aan de start. Betrouwbaarheid zal daarom misschien wel eens de doorslaggevende factor kunnen zijn deze editie.
Er staan verschillende snelle rijders aan de start in, op het oog, goede auto’s. De absolute favorieten voor de eindzege zijn Al-Attiyah, Al Rajhi, Moraes, Loeb, Sainz, De Mevius en Serradori. Echter, de Dakar Rally zit altijd vol verrassingen.
De Challengers
De autocategorie is opgesplitst in Ultimate, Stock, Challenger en SSV. Net als bij de Ultimates zijn ook de kaarten flink geschud bij de Challenger en SSV klasse. Gedurende het seizoen is er veel veranderd en verbeterd aan deze voertuigen. Bij de Challengers rijden veel jonge talenten die hopen op een opstapje voor volgend jaar, maar ook ervaren rijders die graag de strijd aangaan met de jonge garde.

Yasir Saeidan gaat voor zijn achtste Dakar, hij heeft in diverse autoklasses gereden en was daar vaak snel. Vorig jaar werd hij derde in de T4-categorie en hij droomt ervan om de Dakar Rally in zijn thuisland te winnen. Dat gaat hij proberen met de Taurus T3 Max, gebouwd door het Nederlandse Wevers Sport. De Saoediër zal daarin flink wat concurrentie krijgen.
Nicolás Cavigliasso won vorig jaar twee etappes in de T3’s en wil dit jaar zijn potentie laten zien en gaan voor de winst en doet dat, net als Saeidan, in een Taurus. Puck Klaassen, de Zuid-Afrikaanse met Nederlandse roots, maakt de overstap van de Dakar Classic naar de Challenger. In een G Rally Team OT3 reed zij al veel dit jaar en was ze snel, zeker een dame om rekening mee te houden. Klaassen is het nichtje van Dave Klaassen.
Naast de top drie zijn er nog veel meer rijders die graag willen winnen. Pau Navarro en Dania Akeel komen beiden met een Taurus aan de start. Saleh Alsaif gaat voor de winst met een OT3. Daarnaast komt X-RAID met de YXZ 1000R aan de start, Mario Franco is de kopman van het Duitse team.
DacklaPack Rallysport, het team van Dave Klaassen, heeft ook een Taurus T3 Max aan de start, deze wordt bestuurd door David Zille. Maar er is meer Nederlandse inbreng, zo staat Paul Spierings aan de start met een Taurus. Het Nederlandse Arcane Racing brengt meerdere auto’s mee, Gert-Jan van der Valk bestuurt er daar eentje van. Richard Aczel, een debuterende Brit die wordt genavigeerd door Wouter Rosegaar, komt met een andere Arcane en Lex Peters bestuurt de derde T3 van het team van Hans Weijs. De vierde Arcane wordt bestuurd door Marinus Theodorus Streppel, eveneens een debutant.
De SSV’s
Als laatste categorie is er de SSV-categorie, dat was vorig jaar nog de T4-klasse. Ook hier een mix van jeugd en ervaring, met Nederlandse inbreng. Een aantal van de toprijders in deze klasse komt, van oorsprong, vanuit de motor categorie.
De eerste ex-motorrijder is de titelverdediger, Xavier de Soultrait. De Fransman gaat zeker opnieuw voor de winst. Maar krijgt daarbij een zware kluif aan de rest van de deelnemers. Sebastián Guayasamín gaat voor zijn derde deelname in de T4 en voor de vijfde keer in de SSV’s, en zal dus zeker mee willen doen voor de winst.
Bij Gerard Farrés zat het de afgelopen jaren niet mee, de ex-motorrijder won diverse etappes en werd twee keer tweede. Zou het dit jaar wel lukken? Jerome de Sadeleer werd vorig jaar tweede en wil dus ook graag naar de winst. Francisco Lopez Contardo, ook een ex-motorrijder, won de categorie al drie keer en zou daar graag een vierde keer aan toevoegen. Een van die jonge talentvolle rijders is de Amerikaanse Sara Price. Vorig jaar werd ze vierde bij haar debuut en was daarmee een van de verrassingen
De Nederlandse inbreng komt van Sander Derikx en Roger Grouwels. Beiden komen met een Can-Am Maverick aan de start.
Foto’s: RedBull Content Pool, X-RAID, Dacia, DPPI