Toby Price en Sam Sunderland zijn de twee grote afwezigen in het motorveld omdat zij samen in een auto (T1+ Toyota Overdrive) de Dakar rally hopen te finishen. Een geweldige uitdaging voor het duo die erop vertrouwen dat de ervaring als motorrijders een grote plus gaat zijn. Het motorduo hoopt op een top tien klassering.
De afwezigheid van deze heren zorgt wel voor wat kansen voor de rest van het veld. Honda heeft bijvoorbeeld een opkomend talent uit Spanje dat misschien wel kansen ziet. Tosha Schareina uit het Spaanse Valencia heeft zijn Dakar-debuut in 2021 afgerond met een 13de plaats en tweede beste rookie. In 2022 deed hij niet mee, in 2024 won hij veelbelovend de proloog maar crashte in etappe 1 en was meteen klaar. Eens zien of de Honda rijder geleerd heeft zijn enthousiasme wat in te tomen zodat hij de eindstreep dit jaar kan halen.

Honda heeft verder naast KTM de grootste club kanshebbers mee naar de start in Januari. Pablo Quintanilla, Ricky Brabec, Adrien van Beveren, Skyler Howes en de eerder genoemde Tosha Schareina. De Amerikaanse Ricky Brabec zal zijn titel willen verdedigen en misschien moet hij wel aan het vechten met een teamgenoot. Sinds 2013 doet Quintanilla zijn best de zege te pakken maar hij komt niet verder dan wat etappe overwinningen. Van Beveren is ook als favoriet voor de eindzege aangewezen. De Franse “zandspecialist” werd vorig jaar derde en zal dit willen overtreffen. Skyler Howes, misschien wel de publiekslieveling met zijn snor als eerbetoon aan zijn vader en opa, reed afgelopen Rally du Maroc zijn eerste “echte” rally op de Honda. Deze sympathieke rijder zou het wel eens heel goed kunnen doen.

Geen GasGas en Husqvarna fabrieksteams dit jaar. De “dochters” van KTM zijn wel vertegenwoordigd, maar dan enkel door wat Privateers en het HT Rally Raid team maar daar komen we zo nog even op terug. Het oranje merk uit Oostenrijk heeft op dit moment moeilijkheden en er wordt hard gewerkt om het iconische merk overeind te houden. KTM en de Dakar rally zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dat zorgt er gelukkig voor dat de Oostenrijkers wel met een mooi fabrieksteam naar Saudi Arabië komen en wel degelijk voor de winst gaan. Dat Husqvarna niet met een fabrieksteam mee doet is voor Kevin Benavides goed nieuws want die ziet zijn broer Luciano Benavides nu naast hem op een KTM aan de start. Luciano werd derde bij de Rally du Maroc 2024 en wordt net als zijn broer als kanshebber gezien. Diezelfde Rally du Maroc werd dit jaar gewonnen door Daniel Sanders, de derde rijder voor het Red Bull KTM fabrieksteam en van deze Australische topper wordt ook veel verwacht.

Dan nog het Italiaanse merk Fantic. Veel gezien als “the underdog” maar Jeremy Miroir, best rookie van vorig jaar en de winnares van het damesklassement Jane Daniels, reden beiden op een Fantic. Dit Italiaanse merk kreeg alle drie de deelnemers aan de finish. Jane Daniels, die de winst mee naar Engeland nam is dit jaar moeder geworden dus zij slaat een jaartje over. Fantic heeft in Sandra Gomez uit Spanje een vervangster gevonden.
Geen Nederlanders (voor zover we weten). Hoe triest maar waar. Er zijn weer geen Nederlanders te bekennen op de startlijst van de Dakar rally terwijl de Nederlanders in de betere amateurrally’s echt wel vaak te vinden zijn. Waar we wel een Nederlands tintje vinden is natuurlijk het BAS World KTM racing team van de oerhollandse Bart van der Velden die met zijn assistentieteam goed geprepareerde KTM’s heeft neergezet voor rijders met ambitie zonder fabrieksteam achter zich. Bradley Cox, Mathieu Doveze, Francisco Arredondo en Michael Docherty stappen vol vertrouwen op de in Nederland geprepareerde motoren en hou ook Bradley Cox voor de toekomst maar in de gaten. Deze jonge hond is gretig en zou wel eens kunnen verrassen.

Hetzelfde kunnen we zeggen van het team van Henk Hellegers. Sinds 2005 doet zijn HT Rally Raid als doorgewinterd serviceteam met rijders van over de hele wereld mee met deDakar rally. De motoren van HT Rally Raid zijn Husqvarna’s en ze staan met 5 rijders aan de start in Januari 2025. Het internationale gezelschap is in goede handen bij dit team en let ook even op Aaron Mare. Hij won met Hero de Abu Dhabi Desert Challenge. Wat gaat hij laten zien met de Husqvarna van HT Rally raid?
Tot slot willen we toch nog “onze” Mirjam Pol nog even noemen. Zij is een heel andere strijd aan het voeren momenteel. Long Covid heeft haar goed te pakken en we zullen haar ook dit jaar weer moeten missen. Beterschap Mirjam!