Home » 48-uurs stage in Dakar, hoe werkt het?

48-uurs stage in Dakar, hoe werkt het?

Vorig jaar werd in de Dakar Rally de 48h Chrono geïntroduceerd. Een nieuw concept waarbij de deelnemers 48 uur over 1 etappe mochten doen. In 2024 vond die beproeving in de tweede week plaats, tijdens de editie van 2025 deed de organisatie dat juist aan het begin. Een echte uithoudingstest voor mens en machine.

Een normale etappe van de Dakar Rally begint in de ochtend meestal met een verbinding naar de start. Dan volgt de proef, al dan niet met een neutralisatie – een verbinding in de proef die niet wordt getimed – en na de finish volgt er opnieuw een verbinding tot het bivak. De tijd wordt gemeten op de proef, diegene die het snelste is, wint. Onderweg moeten de deelnemers stempels halen bij de checkpoints en alle waypoints afvinken.

In die zin wijkt deze 48-uurs stage niet af van een normale Dakar-etappe, maar wel in zijn formaat. Tijdens de 2025-editie is de proef 947 kilometer voor de motoren en 967 kilometer voor de auto’s en trucks. Daar zouden de snelste deelnemers een uurtje of 10 over doen. De zon gaat ’s ochtends om 7 uur op en ’s avond om 18 uur onder. Dat betekent dat de eerste 10 deelnemers het in theorie op 1 dag kunnen afleggen, maar het is de Dakar Rally. De motoren rijden een andere route dan de rest.

Om de etappe op te delen in twee delen zijn er 6 “break zones” op de route. Zodra de klok 5 uur slaat, moeten de deelnemers in de eerstvolgende break zone stoppen en overnachten. De eerste break zone is na 491 kilometer en de zesde op 671 kilometer.

De toppers zullen proberen om naar de laatste break zone te rijden, zodat ze op maandag een relatief korte etappe overhouden. Maar er zullen ook genoeg deelnemers zijn die blij zijn als ze voor het donker in de eerste break zone komen.

De etappe is divers met tracks, zand, duinen en 4 neutralisaties. In de neutralisaties kan worden getankt, dat is normaal voor motoren, challengers en SSV’s. Maar in enkele neutralisaties kan zelfs worden getankt door de trucks en auto’s.

Het kan soms wat lastig zijn om de 48h Chrono te volgen, zeker wanneer de nacht begint. Iedereen zit op een andere plek en de nacht zorgt er altijd voor dat de woestijn verandert. De organisatie wil al vroeg in de rally grote verschillen creëren, de 48h Chrono is daar uitermate geschikt voor.