Home » De weg van de Rallykaravaan

De weg van de Rallykaravaan

De rallykaravaan van de Africa Eco Race omvat een groot aantal voertuigen. Natuurlijk zijn er de motoren, auto’s en trucks die deelnemen aan de wedstrijd, maar ook de assistentievoertuigen van de teams en de organisatie maken deel uit van de karavaan. De meeste van deze voertuigen verplaatsen zich over de openbare weg tijdens de etappes.

In de tijd van de legendarische Parijs-Dakar-rally’s was dat anders: alle voertuigen, inclusief de assistentievoertuigen, moesten via de rallypistes naar het volgende bivak rijden. Wat dat betreft is er veel veranderd. De assistentievoertuigen van toen stonden net als de rallyvoertuigen hoog op de poten, waren voorzien van vierwielaandrijving en uitgerust met een stevige rolkooi. In de huidige karavaan rijden nog steeds een paar prachtige exemplaren uit die tijd mee.

Tegenwoordig worden echter meer standaard voertuigen gebruikt voor assistentie. Veel motorteams maken bijvoorbeeld gebruik van campers en bestelbusjes in het bivak. QFF en Rally Team Dust Warriors hebben zelfs elk een complete volumecombinatie bij zich, die is omgebouwd tot slaaptruck of -trailer. Zoiets was vroeger onmogelijk om van het ene bivak naar het andere mee te nemen.

In de twee dagen voor de rustdag doorkruiste de karavaan de Westelijke Sahara op weg naar Dakhla. In de afgelopen jaren is daar gewerkt aan de aanleg van een snelweg. Dit project, dat deel uitmaakt van een koninklijk initiatief voor de ontwikkeling van de Sahara, kostte meer dan 9 miljard dirham (ongeveer 800 miljoen euro) en duurde zes jaar om te voltooien.

De snelweg, met een lengte van 1055 kilometer, loopt van Tiznit aan de Atlantische kust tot Dakhla, vlak bij de grens met Mauritanië. Het is de eerste snelweg die de Sahara doorkruist en is bedoeld om handel, toerisme en investeringen in de regio te stimuleren. Daarnaast verbetert de snelweg de verbinding met de rest van het land en het Afrikaanse continent. In de zomer van 2024 werd de weg officieel geopend.

Na de vele kronkelige en hobbelige wegen van de dagen ervoor is deze snelweg een zegen voor de zware assistentietrucks. Het nadeel van de perfect aangelegde, kaarsrechte weg is echter het geestdodende karakter ervan. Vooral voorbij het havenstadje Laâyoune is er, naast de lange rechte stukken, weinig te zien of te beleven. Vermoeidheid kan hier een probleem worden. De weg is dus zowel een zegen als een vloek, want naar goed Nederlands gebruik valt er altijd wel iets te klagen. Gelukkig zijn er voor de rallyrijders uitdagende binnendoorroutes uitgezet die de geest scherp houden.