Etappe 10 bracht de deelnemers naar Nouakchott, de hoofdstad van Mauritanië, voor de laatste special stage in dit land. De dag bestond uit 474 km, waarvan 409 km getimed. De route bevatte uitdagende navigatie en veel zand, met duinen al in de eerste kilometers.
De zandige paden leidden de strijders van de Africa Eco Race naar de beruchte Tifoujar-pas. In de motorcategorie is de spanning om te snijden aan de vooravond van de finish in Senegal, waar morgenavond de eindstand wordt bepaald. Bij de auto’s eindigde Benoit Fretin als tweede achter Pierre Lafay, maar hij behoudt een comfortabele voorsprong van 4 uur en 22 minuten in het algemeen klassement. In de SSV-categorie deed Pierre Lafay goede zaken en verkleinde hij de achterstand op klassementsleider Martijn Van Den Broek tot slechts 22 minuten.
Secondenstrijd bij de motoren
Alessandro Botturi (Yamaha) en Jacopo Cerutti (Aprilia) startten als 10e en 13e, waardoor ze het eerste deel van de etappe niet hoefden te navigeren. Cerutti voltooide de etappe in 4u52 en eindigde 9 minuten en 42 seconden voor Botturi. Mathieu Liebaert (KTM) werd derde, op 24 minuten en 24 seconden achterstand. Guillem Martinez Boronat (KTM), winnaar in de Xtreme Rider by Motul-categorie (malle moto), eindigde als vijfde, 33 minuten na Botturi.
Jacopo Cerutti zei bij de finish:
“Ik had een geweldige etappe vandaag. Ik was goed voorbereid op deze special. Het was fantastisch. Ik ben vanaf het begin voluit gegaan en haalde alle rijders in die problemen hadden in de duinen. Na de duinen ging ik vol gas. Het is nu heel spannend, en morgen open ik de laatste etappe. Maar voor nu ben ik erg tevreden.”
In het algemeen klassement verkleinde Cerutti de achterstand op Botturi tot slechts 9 seconden na meer dan 3000 getimede kilometers. De winnaar van deze editie van de Africa Eco Race wordt beslist in de laatste etappe. Guillem Martinez Boronat klom naar de derde plaats in het klassement, op 2 uur en 26 minuten achterstand van de leider. Guillaume Borne volgt hem op slechts 1 minuut en 54 seconden en is vastberaden om een podiumplaats te bemachtigen.
Auto’s en SSV’s
Bij de auto’s was Pierre Lafay (Can-Am) vandaag het snelst, met een tijd van 5u06. Hij eindigde 8 minuten en 33 seconden voor klassementsleider Benoit Fretin. Martijn Van Den Broek (Can-Am) werd derde, op 38 minuten en 11 seconden achterstand. Magdalena Zajac (Toyota Hilux) eindigde als zesde in de auto-categorie en tweede in de T1-categorie, achter Benoit Fretin. Wietse Tates had in de laatste lang etappe niet het geluk aan zijn kant want hij op zijn dak terecht. Zelfstandig kregen zij de Bowler Wildcat weer op zijn wielen maar moesten tot 17:00 wachten op de sweeper. Het team doet er nu alles aan om de auto gereed te krijgen voor de laatste etappe in Senegal.
In de SSV-categorie boekte Pierre Lafay een indrukwekkend resultaat en bleef hij Martijn Van Den Broek en Philippe Champigné ruim voor. Champigné, die eerder grote mechanische problemen kende, finishte 1 uur en 41 minuten na Lafay.
Pierre Lafay zei bij de finish:
“Aan het eind liet mijn copiloot Gilou me volledig gaan. Hij zei: ‘Deze keer rijden we voor de lol.’ Hij hielp me een beetje door de notes als in een rally op te lezen. We gingen echt voluit over de laatste 30 kilometer. We zullen de splits moeten bekijken, maar ik denk dat we wat tijd hebben goedgemaakt op onze rivalen.”
In het algemene autoklassement blijft Benoit Fretin met zijn Century CR6 onaantastbaar, met een voorsprong van 4 uur en 37 minuten op Van Den Broek. Pierre Lafay volgt als derde, op 4 uur en 43 minuten van de leider, maar hij nadert de tweede plek, met een achterstand van slechts 5 minuten en 57 seconden op Van Den Broek.
In de algemene SSV-stand leidt Van Den Broek met minder dan zes minuten voorsprong op Lafay. Alles ligt nog open! Philippe Champigné blijft derde, maar met meer dan 15 uur achterstand op de leider.
Trucks en historische voertuigen
Bij de trucks won Gerrit Zuurmond (MAN) de etappe in 6 uur, voor William Van Groningen (Iveco), die 7 minuten en 11 seconden later finishte. In het algemeen klassement heeft Zuurmond meer dan twee uur voorsprong op zijn rivaal en lijkt hij op weg naar de overwinning.
Voor de deelnemers in de Historische categorie was navigatie vandaag een grote uitdaging. Meerdere voertuigen kwamen vast te zitten in de duinen, wat het een zware dag maakte voor de teams met klassieke voertuigen. Eric en Tom Claeys blijven aan de leiding met hun Toyota Land Cruiser uit 1973, gevolgd door Kurt Dujardyn en René Declercq in een Bombardier Iltis. Fabrice en Magali Morin staan derde in hun Land Cruiser.
Spannende finale in Senegal
Zaterdag verlaat de Africa Eco Race Mauritanië en trekt de karavaan Senegal binnen voor een unieke laatste etappe van 82 km door de savanne. Navigatie wordt cruciaal, met kronkelende paden tussen de iconische Baobabs. Met de minimale verschillen in de top belooft deze slotetappe een spectaculaire en zenuwslopende finale te worden!