Home » Tuareg Rallye 2025 van start

Tuareg Rallye 2025 van start

Onder een brandende Marokkaanse zon is vandaag de Tuareg Rallye 2025 officieel van start gegaan. Na de technische keuringen op zondag, begonnen de deelnemers maandagochtend vol energie aan de eerste etappe van deze zesdaagse rally door de woestijn. Met een unieke Le Mans-start – waarbij alle voertuigen naast elkaar opgesteld staan en tegelijk van start gaan – begon het avontuur in stijl.

De route leidde de deelnemers over een mix van snelle pistes en uitdagende duinen in de omgeving van Erfoud. In totaal staan er zes etappes op het programma, met bivaks in Erfoud en Mhamid, waar de teams na elke dag kunnen herstellen. Onder hen een Nederlandse delegatie met motoren, auto’s én SSV’s, klaar voor zes loodzware etappes door het Marokkaanse landschap.

Team Broomans opent sterk met dagwinst

Bij de auto’s boekte Team Broomans, uitkomend in een aCar, een sterke overwinning. Met een totaalrijtijd van 6 uur en 4 minuten lieten zij de concurrentie achter zich, waarmee zij de eerste Nederlandse etappewinst van deze editie op hun naam schreven .

Na afloop reageerde het team enthousiast:

We hadden wel wat te repareren onderweg, maar nagenoeg alles was in de neutralisatie of na de finish, dus qua tijd op de stage bijna niets verloren (alleen 1 band gewisseld). Daarbij hebben we alle gewone én secret waypoints gehaald, dus geen straftijd gehad! Met een totale race tijd van 6 uur en 4 minuten, bleek dat dus goed genoeg voor de dagwinst!

Voor Team van der Valk verliep de dag minder succesvol. Zij verschenen wel aan de start, maar haalden de finish niet binnen de tijdslimiet. De oorzaak is nog onbekend, maar duidelijk is dat er werk aan de winkel was in het bivak van Erfoud .

Probleemstart voor Robert van Pelt

Bij de motorrijders had Robert van Pelt te kampen met pech. Een lekkende brandstoftank kostte hem flink wat tijd in de eerste proef, waarmee hij kostbare minuten verloor. Toch wist hij uiteindelijk de finish te bereiken, en met nog vijf etappes te gaan is er nog veel mogelijk .

Leerzame dag voor Ian Olthof

Ook Ian Olthof reed zijn eerste etappe uit in een nette tijd van 3 uur en 58 minuten, waarmee hij zich knap tussen de snellere motorrijders nestelde. Olthof doet mee om te leren, en dat mocht hij zeker want nadat hij even geen deelnemers meer voor zich had begonnen de foutjes. Na afloop deelde hij zijn ervaring:

De etappe begon goed, maar na het inhalen van een paar rijders had ik geen haas meer om te volgen en moest ik zelf navigeren en daar begonnen de foutjes, maar we zijn hier om te leren! De 2e helft wat technische mankementjes met het navigatie systeem waardoor de snelheid omlaag moest voor de veiligheid.

Sterk optreden van andere Nederlanders

Ook andere Nederlandse motorrijders wisten zich goed te handhaven. Wouter de Graaff reed een solide etappe en finishte in iets meer dan vier uur. Martijn van der Laan noteerde een tijd van 4:40:19, terwijl Bart en Robert van Olst met vrijwel identieke tijden finishten rond de vijf uur en tien minuten .

Opvallend is ook de prestatie van Guillaume Martens, die ondanks een late start met een nette tijd van 5:51:09 binnenkwam. Martens is natuurlijk geen onbekende op de motor na zijn eerdere Dakar Rally deelnames. Richard Wijntjes en Wil Wouters klokten respectievelijk net onder en boven de zes uur, wat gezien het terrein indrukwekkend is .

In de SSV-klasse hielden Lolkema / Peters (6:10:16) en Keppens / Keppens (6:20:18) goed stand tussen de internationale deelnemers

Het avontuur is begonnen

De Tuareg Rallye staat bekend om zijn technische navigatie, de mooie etappes en afwisseling tussen snelle tracks en verraderlijke duinen. De komende dagen rijden de deelnemers etappes rondom Erfoud en Mhamid. Met nog vijf etappes in het verschiet blijft het spannend wie zich staande weet te houden in deze klassieke rally.