Home » Tuareg Rallye van Erfoud naar Mhamid door zand en modder

Tuareg Rallye van Erfoud naar Mhamid door zand en modder

De tweede etappe van de Tuareg Rallye 2025 bracht de deelnemers van Erfoud naar Mhamid, dwars door het machtige zand van Erg Ouzina. De 350 kilometer lange etappe (inclusief liaisons) bood een mix van duinen, snelle vlaktes en een verrassend groene offroad-sectie aan het eind – “als uit een film”, aldus een van de deelnemers.

De route bleek technisch én fysiek veeleisend, mede doordat het in de dagen voorafgaand flink had geregend. Modderpoelen en waterplassen maakten vooral de lage duinen verraderlijk, met veel vastzittende voertuigen tot gevolg.

Moeilijke omstandigheden, late finishers

Door regenval in de dagen voorafgaand aan de etappe veranderden de lage duinen in een mijnenveld van verborgen modderpoelen en waterplassen. Veel deelnemers kwamen vast te zitten – ook Team Broomans, dat na hun overwinning op dag 1 nu een forse klap te verwerken kreeg.

De tweede etappe was mooi met een leuke duinen-doorsteek, maar we zaten vast in verstopte modderpoelen. Daardoor waren we laat binnen en kwamen we net te laat bij de doorstart naar het tweede deel. We mochten dat stuk niet meer rijden, en dat levert veel straftijd op – zonde voor het klassement

Olthof wint bij de motoren

Het Nederlandse hoogtepunt kwam van Ian Olthof, die in de motorenklasse als eerste finishte in een tijd van 2:59:16.

Een hele goede dag gehad met veel duinen en daarna snelle paden. Gisteren 4e geëindigd, vandaag als eerste!

Ook Wouter de Graaff (3:01:07) reed een sterke etappe en eindigde als tweede Nederlander vlak achter Olthof.

Van Pelt rijdt naar voren, maar motor begeeft het

Robert van Pelt reed van P30 naar de derde positie aan de finishlijn – een indrukwekkende opmars – maar kende daarna grote pech:

Even zonder benzine gezeten, 3 km voor de tankstop. En daarna: motor vastgelopen op de liaison. Gelukkig voorziet Memo Tours me van een nieuwe motor, dus ik sta morgen weer aan de start!

Hij finishte uiteindelijk in 3:29:42, waarmee hij ondanks de pech nog een sterke dagtijd noteerde .

Overige Nederlandse prestaties

Bij de motoren reden ook de andere Nederlanders solide tijden:

Martijn van der Laan – 4:17:23
Bart van Olst – 3:31:12
Robert van Olst – 4:13:52
Guillaume Martens – 4:24:59
Richard Wijntjes – 4:39:40
Jan van den Hout – 4:06:33
Lennart Eikelboom – 4:05:51
Jan van Veen – 9:35:35

Bij de SSV’s hielden Keppens / Keppens zich knap staande met een tijd van 3:25:58, waarmee ze in het algemeen klassement nu op plek 4 staan . Lolkema / Peters hadden een zware dag en kwamen pas na ruim zeven uur binnen .

Team van der Valk finishte in 8:45:39, en behoudt hiermee hun plek in het klassement, ondanks de uitdagingen in de 4×4 Expert-klasse .

Foutjes bij de toppers

Er waren ook foutjes bij de toppers: de Duitse rijder Maxi Schek met nummer 110 crashte hard na een sprong over een serie hobbels, maar kon zelf zijn weg vervolgen.

Etappe 3: Erg Chegaga op het programma

Op woensdag staat een lus-etappe rond Mhamid op het programma, met als hoogtepunt de iconische Erg Chegaga. Zware duinen, veel zand en een test voor mens én machine.