De 41e editie van de Baja España Aragón 2025 eindigde zondag met een dag vol spanning en spektakel, waarin de winnaars na drie zware dagen eindelijk bekend werden. Bij de motoren was het Lorenzo Santolino die op zijn Sherco 450 overtuigend naar zijn eerste Baja-overwinning reed, terwijl in de auto’s het Portugese duo João Ferreira en Filipe Palmeiro met hun Toyota Hilux een historische zege behaalde, slechts twee seconden sneller dan Nasser Al-Attiyah. In de truckcategorie zette de Tsjech Martin Macík zijn dominantie voort door voor de zesde keer de winst te pakken.
Voor Nederland was er succes dankzij Richard de Groot met zijn teamgenoten Jan Hulsebosch en Martijn van Rooij, die met hun Iveco Powerstar een knappe derde plaats bij de trucks veiligstelden en daarmee de beste Nederlandse prestatie van dit jaar leverden.
João Ferreira wint met twee seconden verschil
De Baja Aragón 2025 werd beslist in een van de spannendste eindfases ooit. Na drie dagen vol stof en snelheid wisten de Portugezen João Ferreira en Filipe Palmeiro in hun Toyota Hilux de winst te grijpen. En dat met een miniem verschil van slechts 2 seconden op Dakar-legende Nasser Al-Attiyah met navigator Fabian Lurquin in de Dacia Sandrider.
Nani Roma, terug in de top na jaren, mocht samen met Alex Haro het podium completeren namens het Ford-fabrieksteam. Opvallend detail: het is dit jaar exact 30 jaar geleden dat Roma zijn eerste Baja won, toen nog op een motor.
In de Challenger-klasse (T3) zagen we een ijzersterke prestatie van het Belgische duo Charles Munster / Loris Pascaud, die met hun Taurus T3 overtuigend wisten te winnen. De ervaren André Lotterer, bekend van Le Mans, reed zich samen met Alexandre Giroud naar een knappe tweede plek in deze categorie. Pau Navarro / Jan Rosa sloten als derde af, na een sterke inhaalrace.
De SSV-klasse (T4) werd op dominante wijze gewonnen door Gonçalo Ferreiro / Joel Lutas in hun Polaris, die ondanks technische problemen in de slotfase nog knap dertiende algemeen eindigden.
Nederlandse strijders in Challenger en SSV
Onder de Nederlandse deelnemers waren er sterke en constante prestaties in de Challenger-categorie. Pim Klaassen, rijdend met Wade Harris in hun Taurus T3 Max namens Daklapack Rallysport, reed een solide rally. Met een eindtijd van 6:18:28.2 eindigden zij op de 6e plaats in T3.1, net binnen de top 25 algemeen. Zij reden alle drie de etappes uit zonder grote technische problemen.
Ook Paul Spierings en Dick van Culenborg, in eenzelfde Taurus, bereikten de finishlijn en sloten af als 12e in T3.1 met een totaaltijd van 6:25:17.5. Henk Klaassen, samen met Mark Laan, completeerde het Nederlandse trio in deze klasse op een 19e plaats.
In de SSV-categorie reed Mitchel van den Brink, samen met Bart van Heun, een ijzersterke race in hun Can-Am Maverick R. Ze eindigden als 4e in SSV met een eindtijd van 6:19:34.0 en is nu leider in de World Baja Cup. “We hebben een mooie Baja gehad. Geen gekke dingen meegemaakt en we zijn natuurlijk tevreden met resultaat. Het liep beide dagen erg soepel en Bart heeft opnieuw superscherp genavigeerd. Mede daardoor hebben we dit resultaat kunnen behalen. We staan nu aan de leiding in de FIA Baja World Cup. Dat was voor aanvang van het seizoen ook ons doel. We hebben gedaan wat we wilden doen. We kunnen alleen maar tevreden zijn.” aldus de 23-jarige Harskamper.
Spaanse overwinning en historie bij de motoren
Bij de motoren pakte Lorenzo Santolino zijn eerste overwinning in Baja Aragón. De Spanjaard reed drie keer de snelste tijd op zijn Sherco 450, waarmee hij zich ongenaakbaar toonde. Neels Theric uit België eindigde als tweede en pakte hiermee het eerste Baja-podium ooit voor Kove, een mooie mijlpaal. Op plek drie eindigde Alonso Trigo, die zijn debuut maakte in de rallywereld na een carrière in enduro. Alfredo Pellicer leek op weg naar het podium, maar een valpartij kostte hem kostbare minuten. Javi Vega, vaste waarde in de Dakar, sloot de top vijf af.
Opvallend was de prestatie van Joan Pedrero op zijn Harley-Davidson Pan America: hij won niet alleen de Maxitrail-categorie, maar finishte ook als 15e in het scratchklassement bij motoren en quads. In de FIM Baja Trail-klasse ging de overwinning naar de Italiaan Alessandro Ruoso op de Yamaha.
Macík heerst, Nederland op het podium
De truckcategorie, die dit jaar het 20-jarig jubileum vierde binnen de Baja, werd net als eerdere edities gedomineerd door de Tsjechische formatie Martin Macík / František Tomášek / David Švanda met hun LIAZ 111154. Ze wonnen met ruim 26 minuten voorsprong.
De strijd om plek twee was echter spannend. Het Belgische team Steven Rotsaert / Bram Lapere / Emile Dewitte hield net stand, maar voelde de adem van het Nederlandse trio Richard de Groot / Jan Hulsebosch / Martijn van Rooij in de nek. Zij finishten als derde overall bij de trucks, slechts twee minuten achter de Belgen, en lieten een sterke indruk achter met hun IVECO Powerstar.
Ook andere Nederlandse truckteams reden knap naar de finish. Tjeerd van Ballegooij / Simon Koetsier / Anthony Dekker eindigden als vierde en Gerrit Zuurmond / Klaas Kwakkel / Dick Zuurmond wisten met hun MAN TGA de vijfde plaats te bemachtigen.
Ronald Schoolderman schrijft klassezege op zijn naam
In de T1.1-klasse, een subcategorie voor standaardauto’s binnen het FIA-reglement, ging de winst naar Nederland. Ronald Schoolderman, met navigator Mark Salomons, zette een constante rally neer in hun Mitsubishi ASX. Ze bleven foutloos en wisten als winnaar van hun klasse te eindigen met een totaaltijd van 6:48:54.3.

