Home » Santolino en Al-Attiyah tonen klasse in Baja Aragon, De Groot sterk bij trucks

Santolino en Al-Attiyah tonen klasse in Baja Aragon, De Groot sterk bij trucks

De 41e editie van de Baja España Aragón is onder ideale omstandigheden van start gegaan in de Spaanse regio Teruel. Wat begon met een vroege start voor de motoren groeide uit tot een hele snelle eerste rallydag vol stof en tactiek. Verdeeld over twee proeven, de lange en wat ruigere proef Torrijo del Campo – Gea de Albarracín en de klassiekere proef Argente – Cella, werden de eerste tijden neergezet.

Met toppers als Nasser Al-Attiyah, Lorenzo Santolino, Martin Macík en João Ferreira in het veld, lag het tempo vanaf de eerste kilometer hoog. Ook Nederlandse equipes maakten indruk, met onder meer Richard de Groot bij de trucks en Mitchel van den Brink bij de SSV’s. Terwijl Sherco de motorencategorie domineerde en Dacia zich aan het front nestelde bij de auto’s, werd duidelijk dat deze editie opnieuw een ware krachtmeting wordt.

Santolino oppermachtig, sterke indruk van Trigo en Cox

De openingsdag van de Baja España Aragón 2025 begon al voor zonsopgang, met de motorrijders die vanaf 6:00 uur vertrokken voor twee zware etappes: eerst de lange SS2 van Torrijo del Campo naar Gea de Albarracín (199 km), later gevolgd door de kortere maar intensieve SS1 van Argente naar Cella (132 km).

Spanjaard Lorenzo Santolino (Sherco) liet er geen gras over groeien. Hij domineerde beide specials met overtuiging. In SS2 reed hij een indrukwekkende tijd van 2:53:11, en voegde daar later een 1:53:18 aan toe in SS1. Daarmee gaat hij met een totale tijd van 4:50:59.0 aan de leiding in het algemeen klassement.

De Zuid-Afrikaan Bradley Cox, eveneens rijdend voor Sherco, had moeite met het vinden van ritme op zijn nieuwe machine, maar wist toch top vijf tijden neer te zetten.

Opvallende prestatie kwam van de jonge Spanjaard Alonso Trigo, die ondanks een te harde vering in de ochtend zijn machine in orde wist te krijgen en in SS1 als tweede eindigde. Hij staat nu derde in het klassement, vlak achter de Franse Neels Theric (Kove), die vooral op regelmaat scoorde.

In de quads was het opnieuw Jérôme Connart (Yamaha) die de toon zette, met een gecombineerde tijd van 5:08:42.0 – zelfs goed voor een achtste plek in de scratch. Bij de vrouwen was Sara García (Yamaha) de snelste, waarmee ze haar positie als favoriete bevestigde.

Millimeters tussen Al-Attiyah en Ferreira

De strijd bij de auto’s is ongekend spannend. In de ochtendproef SS1 was het de Spaanse veteraan Nani Roma die als snelste over de meet kwam in zijn Ford Raptor (1:39:34.9), op de voet gevolgd door Nasser Al-Attiyah in zijn Dacia Sandrider en de Portugese rijder João Ferreira (Toyota), die ondanks een lekke band slechts enkele seconden verloor.

In SS2 draaide het zich om: Ferreira zette de snelste tijd neer (2:35:58.1), op een halve seconde gevolgd door Al-Attiyah (2:35:58.6). Roma verloor daar tijd, maar bleef in het spoor. Na dag één leidt Al-Attiyah nipt het algemeen klassement met een totaaltijd van 4:15:42.3, gevolgd door Ferreira op slechts 13 seconden. Roma staat derde op +1:51.

Ronald Schoolderman, de enige FIA-ingeschreven Nederlander in een Mitsubishi, reed samen met navigator Mark Salomons een constante rit maar stond buiten de top-30.

In de Challenger- en SSV-categorieën kwamen vier Nederlandse equipes in actie, elk met hun eigen ambities en uitdagingen. Pim Klaassen, rijdend met navigator Wade Harris voor het Daklapack Rallysport Team, wist met hun Taurus T3 een solide eerste dag af te leggen. Hoewel het duo nog niet in de top van het klassement figureert, reden zij consistent en zonder grote fouten, wat cruciaal is in een rally waarin uithoudingsvermogen net zo belangrijk is als snelheid. In de SSV-klasse zette Mitchel van den Brink, samen met Bart van Heun, een opvallende prestatie neer. Ook Paul Spierings en Dick van Culenborg, evenals Henk Klaassen en zijn co-piloot Mark Lann, reden beiden in een Taurus en kwamen zonder grote technische problemen de eerste dag door.

We hebben behouden gereden. Er waren veel rijders met lekke banden. Dat wilden we voorkomen en hebben een tandje terug gedaan. We hebben goede zaken gedaan voor het klassement door beide stages te winnen. De rijders voor ons staan niet ingeschreven voor de World Cup. We zijn tot nu toe zeer tevreden en hopen morgen in de derde proef een plaatsje op het podium veilig te stellen.” Aldus Mitchel van den Brink

Macík domineert, Nederlanders in de top drie

De truckcategorie werd aangevoerd door de Tsjech Martin Macík, die beide specials overtuigend won (SS1: 1:54:18.3, SS2: 1:42:51.6), goed voor een gecombineerde tijd van 3:37:09.9. Zeer knap was het optreden van het Belgische team Rotsaert/Lapere/Dewitte, dat op slechts 15 seconden tweede staat in het klassement.

Van Nederlandse zijde maakten Richard de Groot, Jan Hulsebosch en Martijn van Rooij indruk. Zij staan derde algemeen met hun Iveco Powerstar en blijven met een achterstand van slechts 20 seconden in het spoor van de leiders.

De Nederlandse trucks in de Rainbow kleuren van Tjeerd van Ballegooij en Gerrit Zuurmond kenden een solide maar iets minder snelle dag en staan respectievelijk vijfde en zesde in het tussenklassement. Het vrouwenteam van María Helena Tarruell blijft ondanks technische uitdagingen volharden en heeft hun eerste Baja-dag succesvol afgesloten.

Vooruitblik op dag 2

Zondag, de laatste dag, brengt geen nieuw parcours, maar herhaalt het 132 kilometer lange traject van Argente naar Cella – een rit die inmiddels bekend is, maar daarom niet minder verraderlijk. In vrijwel alle categorieën liggen de tijden dicht bij elkaar, en een kleine fout kan beslissend zijn. Met het weer aan de koele kant (rond de 30°C) en weinig wind, belooft ook dag twee een spannende finale te worden van een nu al memorabele editie van de Baja España Aragón.