Van 25 t/m 27 juli vormt het Spaanse Teruel opnieuw het decor van de Baja España Aragón, een rally die dit jaar haar 41e editie beleeft en geldt als hoogtepunt binnen zowel de FIA World Cup als de European Baja Cup.
Met een deelnemersveld van ruim 160 teams, verdeeld over auto’s, motoren, quads en trucks, belooft de 2025-editie een spektakel te worden. Grote namen uit de rallywereld nemen het op tegen opkomend talent én een sterke Nederlandse afvaardiging.
De kracht van het World Cup-veld
De hoofdklasse bij de auto’s wordt gevormd door de T1+ prototypes. Nasser Al-Attiyah, meervoudig winnaar, maakt zijn debuut in Aragón met de nieuwe Dacia Sandrider, genavigeerd door Fabian Lurquin. Concurrentie krijgt hij van onder anderen Nani Roma, eveneens een oud-winnaar, die voor het eerst tijdens Baja Aragon instapt in een Ford Raptor T1+ samen met Alex Haro. Andere opvallende namen zijn Juan Cruz Yacopini (Toyota), Martin Prokop (Ford), Miroslav Zapletal (Ford) en Joao Ferreira (Toyota).
Vanuit Nederland is Ronald Schoolderman actief in deze klasse, samen met navigator Mark Salomons. Zij rijden in een Mitsubishi ASX in de T1.1-categorie, waarmee ze zich meten met diverse semi-fabrieksteams.
Grote namen en Nederlandse power bij de trucks
De truckcategorie vormt een vaste waarde binnen de Baja Aragón. Tien equipes verschijnen dit jaar aan de start, waaronder drie uit Nederland. Richard de Groot vormt samen met Jan Hulsebosch en Martijn van Rooij een sterke line-up in een Iveco Powerstar. Gerrit Zuurmond, Klaas Kwakkel en Dick Zuurmond brengen een MAN TGA mee naar de Spaanse graveltracks, terwijl Tjeerd van Ballegooij zijn kans waagt met Simon Koetsier en Anthony Dekker als tweede Rainbow truck.
Topfavoriet is de Tsjech Martin Macík, die mikt op zijn zesde overwinning in Teruel. De concurrentie komt vooral van Spaanse zijde, met onder meer Javier Mariezcurrena in de Tibau Team Iveco en het vrouwelijke team onder leiding van Maria Helena Tarruell Tibau.
Nederlandse focus in de Challengers
In de Challenger-categorie, ook wel T3 genoemd, strijden lichtgewicht rallyvoertuigen met hoge prestaties. Cristina Gutiérrez is een van de bekendste namen en rijdt voor het Spaanse Nasser Racing Team. Ook Laia Sanz is opnieuw van de partij met navigator Luka Larrosa.
Vanuit Nederland zijn drie equipes actief. Pim Klaassen rijdt met Wade Harris voor het Daklapack Rallysport Team, net als Henk Klaassen met Mark Laan. Paul Spierings en Dick van Culenborg verschijnen eveneens aan de start in een Taurus T3 Max. Met deze sterke vertegenwoordiging is Nederland goed vertegenwoordigd in deze technische klasse.
SSV – Seriewagens met rallyspirit
De SSV-klasse, bestaande uit aangepaste side-by-side voertuigen, blijft een populaire instapcategorie binnen het rallyraid-circuit. De Can-Am Maverick R voert hierbij de boventoon, en ook in deze klasse zien we sterke Nederlandse inbreng. Mitchel van den Brink start met Bart van Heun in een BRP-voertuig van South Racing. Grote internationale namen als Fernando Álvarez en Andre Lotterer – meervoudig Le Mans-winnaar – maken deze klasse competitief en bijzonder veelzijdig.
“We hebben donderdag de juiste setting gevonden,” aldus Mitchel vanuit het Spaanse Teruel. Het doel van de 23-jarige rallyrijder uit Harskamp is duidelijk. “We staan na twee gereden Baja’s nu tweede in het klassement. We gaan proberen om die positie stapje voor stapje te verbeteren.“
Grote namen en breed veld op twee wielen
In de FIM-categorie voor motoren voert Lorenzo Santolino de lijst aan. De Sherco-rijder hoopt eindelijk zijn thuisrally te winnen. Teamgenoot Bradley Cox maakt zijn Baja-debuut, terwijl Harith Noah de derde Sherco-rijder vormt. Kove zet meerdere rijders in waaronder Neels Theric en Javi Vega. Ook Royal Enfield maakt zijn debuut, met CS Santosh als rijder.
Franse toppers en lokale deelnemers op de quads
De quadcategorie is zoals vanouds goed gevuld met Franse favorieten als Jérôme Connart, Kevin Giroud en Antoine Sanchez. Toni Vingut vertegenwoordigt Spanje als ervaren rijder, met concurrentie van onder meer Alejandro García Domper en Jorge Sampaio.
Zware motoren aan de start
De categorieën Trail +600cc en Maxitrail +1000cc bieden ruimte aan zwaardere, adventure motoren en trekken rijders die zoeken naar een technische uitdaging boven pure snelheid. Namen als Joan Pedrero (Harley-Davidson) en Nicola Dutto, die ondanks zijn verlamming met een aangepaste motor rijdt, geven deze klasse een bijzonder karakter. Hier draait het niet alleen om competitie, maar ook om doorzettingsvermogen en techniek.
Met een indrukwekkend internationaal én Nederlands deelnemersveld is de Baja España Aragón 2025 opnieuw een belangrijk hoofdstuk in het rallyraid-seizoen. De unieke mix van graveltracks, militaire terreinen, topteams en verrassende nieuwkomers maakt van deze editie een absolute aanrader voor deelnemers en volgers.

