De zwaarste rally ter wereld komt snel dichterbij en Dakar 2026 lijkt nu al geschiedenis te gaan schrijven. Niet alleen door het uitzonderlijk sterke deelnemersveld, maar ook door de opvallende rol van Nederlandse deelnemers én de serieuze titelkansen voor vrouwelijke coureurs.
Van de brute trucks tot de snel evoluerende Challenger-klasse en van strategische krachtmetingen tussen automerken tot verrassende startnummers van de favorieten: deze editie belooft spanning, spektakel en sportieve primeurs. RallyTracks zet de belangrijkste lijnen voor je op een rij, met extra aandacht voor de Nederlandse inbreng.
Auto’s: Toppers verspreid door het veld
Het veld bij de auto’s kent dit jaar een opmerkelijk sterke bezetting. Wat meteen opvalt is dat veel toprijders startnummers door het hele veld heen hebben gekregen, in plaats van de traditionele lage nummers voor favorieten. Een interessant detail: Nasser Al-Attiyah koos bewust voor startnummer 299, een bijna symbolische keuze van de meervoudig Dakar-winnaar.
De Nederlandse inbreng is solide met bekende namen als Tim en Tom Coronel (247), Maik Willems (249), Janus van Kasteren (253), Dave Klaassen (254), Roger Grouwels (257) en Michiel Becx (263). Alle ogen zijn gericht op hoe zij zich staande houden in dit competitieve veld.
Bijzonder is de deelname van Jourdan Serderidis (269), de Belgisch-Griekse coureur die met een M-Sport Raptor aan de start verschijnt. Hij rijdt al jaren in het WRC met M-Sport en maakt nu de overstap naar de Cross Country.
Vrouwen prominent aanwezig
Opvallend is het aantal vrouwelijke deelnemers in de autocategorie. Cristina Gutierrez (212), Laia Sanz (232), Maria Gameiro met volledig vrouwelijk team inclusief navigator Rosa Romero (248), en Aliyyah Koloc (250) laten zien dat vrouwen steeds meer hun plek opeisen in de zwaarste rally ter wereld.
Nederlanders op de startlijst
- 247 – Tim Coronel / Tom Coronel
- 249 – Maik Willems / Jasper Riezebos
- 253 – Janus Van Kasteren / Marcel Snijders
- 254 – Dave Klaassen / Tessa Klaassen
- 257 – Roger Grouwels / Rudolf Meijer
- 263 – Michiel Becx / Wouter de Graaff
Challengers: Kans op vrouwelijke Dakar-winnaar
De Challenger-klasse is dit jaar misschien wel de meest spannende categorie. Met Dania Akeel (301) en Puck Klaassen (302) staan er twee vrouwen aan de start die reële kansen maken op de eindzege.
De Nederlandse vertegenwoordiging is sterk met Kees Koolen (303), Paul Spierings (310), Pim Klaassen (323), Rine Streppel (324), Henri van Steenbergen (327), Daniel Kersbergen (329), Lex Peters (330) en Dick van Culenborg (334). Vooral Koolen en Spierings worden gezien als outsiders voor een podiumplaats, al is de concurrentie moordend.
Bijzonder is de overstap van Kevin Benavides (347) van de motoren naar de Challengers. De Argentijn won in 2021 de Dakar op de motor en gaat nu op vier wielen proberen opnieuw geschiedenis te schrijven.
Nederlanders op de startlijst
- 302 – Puck Klaassen / Augusto Sanz
- 303 – Kees Koolen / Jurgen van den Goorbergh
- 310 – Paul Spierings / Jan Pieter van der Stelt
- 323 – Pim Klaassen / Mark Laan
- 324 – Rine Streppel / Lisette Bakker
- 327 – Henri Van Steenbergen / Daan van Ooijen
- 329 – Daniel Kersbergen / Michiel Goegebeur
- 330 – Lex Peters / Mark Salomons
- 334 – Dick van Culenborg / Nicky Zoontjens
SSV’s: Mix van ervaring en nieuw talent
De SSV-categorie kent een mooie mix van gevestigde namen en beginnende rijders. Nederlandse inbreng komt van Wouter Rosegaar, die als navigator naast de Brit Richard Aczel (432) plaatsneemt. Een kleine maar waardige Nederlandse vertegenwoordiging in deze groeiende klasse.
Nederlanders op de startlijst
- 432 – Richard Aczel / Wouter Rosegaar
Stock: Land Rover vs Toyota
De Stock-categorie wordt het toneel van een titanenstrijd tussen Toyota en Land Rover. Land Rover komt met een ongekend sterke line-up: Stéphane Peterhansel (500), recordhouder met 14 Dakar-overwinningen met motoren en auto’s, Rokas Baciuska (502) en Sara Price (504). Deze drie vormen een formidabele aanval op Toyota’s dominantie. Het belooft een technisch en strategisch fascinerende strijd te worden tussen twee autogiganten.
Trucks: Nederlandse macht en ervaring
De truckcategorie blijft traditioneel Nederlands grondgebied, al wordt de strijd dit jaar harder dan ooit. De hoofdrol is weggelegd voor Martin Macik (600), Mitchel van den Brink (601), Aleš Loprais (602) met een De Rooy-truck, Martin Šoltys (603) en Vaidotas Žala (604), eveneens met een truck gebouwd door De Rooy.
Martin van den Brink (606) zal hoogstwaarschijnlijk vooral fungeren als snelle assistentie voor zijn zoon Mitchel. Toch moet je de ervaren rot nooit buitenspel plaatsen. Want als het moet, kan hij nog altijd vooraan meerijden. Daarnaast zijn Richard de Groot (607) en Gert Huzink (609) altijd gevaarlijk voor podiumplaatsen als de topfavorieten pech krijgen, moeten zij echter ook zelf uit de problemen blijven.
Nederlandse truck-armada
De verdere Nederlandse truckvertegenwoordiging is indrukwekkend. De broers Ben de Groot (611) en William de Groot (612) zorgen voor een familiaire strijd. Een strijd met zijn oom zit er ook in voor Kay Huzink (616). Egbert Wingens (617) rijdt samen met zijn vrouw Marije.
Bijzonder is de deelname van Marnix Leeuw (620), pas 20 jaar oud en vorig jaar nog navigator in een SSV ter voorbereiding op zijn truckdebuut. Een naam om in de gaten te houden voor de toekomst.
Nederlanders op de startlijst
- 601 – Mitchel van den Brink / Bart van Heun / Jarno van de Pol
- 604 – Vaidotas Žala / Paulo Fiuza / Max van Grol
- 606 – Martin van den Brink / Richard Mouw / Peter Willemsen
- 607 – Richard de Groot / Martin van Rooij / Jan Hulsebosch
- 609 – Gert Huzink / Hugo Kupper / Marco Kress
- 611 – Ben de Groot / Ad Hofmans / Govert Boogaard
- 612 – William de Groot / Koen Hendriks / Remon van der Steen
- 616 – Kay Huzink / Rob Buursen / Martin Roesink
- 617 – Egbert Wingens / Marije Wingens-Van Ettekoven / Marijn Beekmans
- 620 – Marnix Leeuw / Marco Siemons / Bert van Donkelaar
- 626 – Dave Ingels / Jos Schotanus / David Lopez
Conclusie: Historische kansen en felle strijd
Dakar 2026 heeft alle ingrediënten voor een memorabele editie. De reële kans op een eerste vrouwelijke winnaar bij de Challengers, de titanenstrijd in de Stock tussen autofabrikanten, jonge talenten die doorbreken in de trucks en een Nederlandse vertegenwoordiging die zowel in ervaring als in jeugdig talent sterk vertegenwoordigd is.
Of Nederland opnieuw kan domineren in de trucks blijft de grote vraag, want de concurrentie is dit jaar moordend. Maar één ding is zeker: de Dakar 2026 wordt een spektakel dat je niet wilt missen.

