Van 6 tot en met 8 november vormt het woestijnlandschap rond Doha het decor van de Qatar International Baja 2025. Deze editie geldt als de voorlaatste ronde van zowel de FIA World Baja Cup als de FIM Bajas World Cup, én telt mee voor de FIA Middle East Baja Cup. Een internationaal deelnemersveld maakt zich op voor drie dagen vol duinen en stenen met prominente namen aan de start, én sterke Nederlandse inbreng.
Al-Attiyah, Ekström en Prokop: blikvangers bij de auto’s
In de categorie voor auto’s springt vooral de deelname van Nasser Al-Attiyah in het oog. De thuisrijder en vijfvoudig Dakar-winnaar verschijnt aan de start in een Taurus T3 MAX in de Challenger-klasse (T3.1), en wordt daarbij genavigeerd door zijn vaste co-piloot Fabian Lurquin. Op papier is dat een afwijking van zijn traditionele T1+ deelname, maar zoals altijd zal Al-Attiyah het publiek op de iconische Corniche in Doha weten te boeien.
Ook Martin Prokop (Ford Raptor), Denis Krotov (X-Raid Mini JCW) en Mattias Ekström (Can-Am Maverick R) beloven vuurwerk te leveren in hun respectievelijke klasses. De Chileense winnaar van vorig jaar, Denis Krotov, verdedigt zijn titel met navigator Konstantin Zhiltsov en vormt daarmee wederom een geduchte combinatie in de T1+-categorie.
Sterke bezetting in SSV en Challenger
De groeiende populariteit van de SSV- en Challenger-categorieën (T3 en T4) vertaalt zich ook in Qatar in een indrukwekkend startveld. Meerdere Taurus T3 MAX’s verschijnen namens Nasser Racing Team én QMMF Team aan de start. In totaal staan er meer dan twintig wagens ingeschreven in deze twee klassen.
Naast ervaren namen als Sergei Remennik, Francisco Barreto en Abdulaziz Al-Kuwari, staat ook Erik van Loon aan het vertrek in een Can-Am Maverick R genavigeerd door landgenoot Wouter Rosegaar. Ook in een Can-Am Maverick R, Mitchel van den Brink die samen met Bart van Heun opnieuw punten probeert te verzamelen in de FIA World Baja Cup. Met hun derde plaats in Portalegre zijn ze nog volop in de race voor de eindzege in de SSV1-klasse.


“South Racing heeft hard gewerkt om de remmen te verbeteren; dat gaf eerder geen fijn gevoel op snelle gravelproeven, maar nu moet dat verholpen zijn,” aldus Erik. Ook Anja van Loon en Hein Verschuuren starten namens South Racing in een identieke Can-Am. “Ik heb er heel veel zin in,” vertelt Anja. “In Qatar start ik met Hein naast me. Dat is nieuw, maar hij heeft veel ervaring, dus ik hoop veel te leren. In Dubai zal Floor weer navigeren. Voor mij is het vooral belangrijk om te finishen en geen gekke dingen te doen.” Daarmee komt het totaal aantal Nederlandse deelnemers in de auto’s op vier, verdeeld over drie SSV’s en twee teams.
Motorrijders: Al-Balooshi vs. Dabrowski in titelstrijd
Bij de motoren belooft het een strijd te worden tussen voormalig winnaar Mohammed Al-Balooshi (MX Ride Dubai) en de Pool Konrad Dabrowski (Duust Rally Team). Beiden hebben al meerdere zeges geboekt in het Bajas-seizoen en behoren tot de topfavorieten voor de eindzege in Qatar.
Het deelnemersveld is met ruim vijftig rijders uit onder meer Polen, Groot-Brittannië, Duitsland, Mexico, India en de Verenigde Arabische Emiraten bijzonder internationaal. Opvallend is ook het aantal debutanten en nieuwkomers op rallymotoren van Kove, Husqvarna en KTM. Namen als Joanna Modrzewska (POL), Sarah Khuraibet (KWT) en Luc Dumore (NED) brengen diversiteit in het deelnemersveld.
Voor Nederland is Luc Dumore de enige vertegenwoordiger bij de motoren. Hij rijdt op een Husqvarna FE450 in de algemene klasse (Cat 1). Hoewel hij geen klassementsfavoriet is, vormt zijn deelname een waardevolle toevoeging aan het Nederlandse rallyprofiel.
Route en ceremonie: Doha in het zonnetje
De rally bestaat uit een korte proloog op donderdag 6 november, gevolgd door twee volledige wedstrijddagen op vrijdag en zaterdag. In totaal wordt 453 kilometer tegen de klok gereden, verdeeld over twee etappes. De Ceremonial Start en Finish vinden plaats aan de iconische “Way to the World Cup”-locatie aan de Corniche in Doha, een primeur in de geschiedenis van de Qatar Baja.
Het bivak, servicepark en andere faciliteiten bevinden zich op het Lusail International Circuit. De deelnemers rijden door de woestijngebieden rond Al Wukair, Al Wajbah en Umm Al Shubrum, bekend om hun uitdagende terrein van zandduinen, gravelpaden en strategisch verraderlijke navigatiesecties.
Nederlandse ambities: SSV’s als speerpunt
Met drie Nederlandse voertuigen in de SSV-klasse en een motorrijder kent Nederland dit jaar een bescheiden maar kansrijke vertegenwoordiging. Van den Brink en Van Loon zullen zich willen mengen in het gevecht om de podiumplaatsen, zeker nu de World Baja Cup zijn climax nadert. Voor Luc Dumore is de Qatar Baja vooral een leerzame ervaring in aanloop naar grotere rally’s in 2026.

