Home » Kapotte dynamo’s bezorgen Tim en Tom Coronel lange nacht in de woestijn

Kapotte dynamo’s bezorgen Tim en Tom Coronel lange nacht in de woestijn

De zesde etappe van de Dakar Rally begon voortvarend voor Tim en Tom Coronel, maar in het zicht van de haven ging het mis met de Century CR7. 85 kilometer voor de finish kwamen de broers stil te staan met lege accu’s en twee kapotte dynamo’s, waarna een lange nacht in de woestijn volgde.

De eerste etappe na de rustdag bestond zaterdag uit twee delen. In het eerste deel stonden er flink wat stenen op het menu, waarna het tweede deel van de etappe naar Al Duwadimi zich in de duinen afspeelde. Tim en Tom begonnen voortvarend aan de langste klassementsproef van deze Dakar Rally, een special van 605 kilometer. “Het was een hele mooie stage,” vertelt Tom. “In het eerste deel kregen we nog een steen op de voorruit waardoor ik helemaal niks meer zag, maar we gingen super goed en haalden meteen wat auto’s in. In het tweede deel kregen we de duinen en ook daar kwamen we heel mooi doorheen. De snelheid zat er echt goed in, totdat we twee keer een alarm kregen dat de accu’s leeg aan het lopen waren. We zijn gestopt, maar we konden niet vinden wat er aan hand was.”

Kapotte dynamo’s

De broers besloten zo ver mogelijk door te rijden, maar uiteindelijk bleek dat slechts een kleine 20 kilometer te zijn. “Toen viel de auto helemaal dood,” vervolgt Tom. “Dat was zo’n 85 kilometer voor de finish. Beide accu’s waren leeg, helemaal niets deed het meer. Uiteindelijk bleek dat allebei de dynamo’s stuk waren. We hebben er eentje op de motor – de hoofddynamo – als die die kapot gaat schakelt hij over naar de reservedynamo op de versnellingsbak. Maar ze waren dus allebei kapot. Dat is echt ongekend, dat heb ik nog nooit meegemaakt.”

Sleutelen in het donker

Omdat de assistentietruck van Boucou zelf ook met problemen stilstond op de proef, zat er voor Tim en Tom niets anders op dan sleutelen in een inmiddels pikdonkere woestijn: “We zijn zelf maar gaan knutselen. We hebben overal gezocht, zelfs het hele dashboard eruit gehaald. Na vele uren hebben we toch de boel aan de praat gekregen en konden we eindelijk door.”

Door al het oponthoud kwamen Tim en Tom midden in de nacht aan in het bivak van Al Duwadimi, maar dat was van korte duur. “We moesten gelijk weer door naar de start van de volgende etappe, dus we hebben getankt en zijn weer vertrokken. We hebben niet geslapen en zitten al een hele dag in de auto. Maar, we gaan door!”

Geen groen licht bij de start

Bij vertrek uit het bivak kregen de broers van de organisatie een startkaart voor de zevende etappe, maar de officials bij de start van de etappe besloten toch anders. Tim en Tom kregen ondanks de startkaart geen toestemming om te beginnen aan de klassementsproef, maar kregen de opdracht om terug te keren naar het bivak. Het betekent dat ze niet langer meestrijden in het algemeen klassement. Wat rest is een vervolg van de rally in de zogenaamde Dakar Experience, de categorie voor deelnemers die uit de rally liggen maar buiten mededinging wel nog de resterende etappes mogen afwerken.

Tim en Tom genieten van magische dag in de duinen: “Beste etappe ooit”

Echte Dakar-dag in het stof voor Tim en Tom

Het vertrouwen groeit bij Tim en Tom na uitdagende Dakar-start

De kaarten zijn geschud bij de auto’s voor Dakar 2025