Home » Mauritanië: Armoede, IJzererts en Walhalla voor de off-road rallysport

Mauritanië: Armoede, IJzererts en Walhalla voor de off-road rallysport

Toen de rallykaravaan Mauritanië binnentrok, kwam het in een andere wereld. Een wereld van armoede, ijzererts en rally walhalla.

De organisatie van de rally blinkt uit in het organiseren van het vlot oversteken van de grens tussen Marokko en Mauritanië. In het bivak zijn genoeg verhalen over lange wachttijden te horen, maar deze spelen zich niet af in de Africa Eco Race. De uitstekende diplomatieke contacten van organisator Jean Louis Schlesser liggen daaraan ten grondslag. Zijn zoon Anthony heeft tegenwoordig de meeste touwtjes in handen en neemt al jaren de verantwoordelijkheid voor het regelen van de grensovergangen.

Na een uitstekend lokaal ontbijt kon de Marokkaanse grenspost worden gepasseerd. Vervolgens voerde een onverharde weg door een stuk niemandsland. Wat soepel papier- en stempelwerk later was ook de grenspost aan de Mauritaanse zijde voorbij. Het is bijzonder prettig dat dit zo soepel en gestroomlijnd verloopt.

Voorheen Franse kolonie, nu Islamitische Republiek

Zo kwam de hele karavaan in het volgende land aan. Tot 1960 was Mauritanië een Franse kolonie. Nu is het een Islamitische Republiek. De politieke macht ligt bij de bevolking met een lichte huidskleur, terwijl het zwarte deel van de bevolking wordt behandeld als tweederangsburgers. De grootste economische activiteit is de mijnbouw. Het land is de op één na grootste exporteur van ijzererts in Afrika. Ook wordt er goud, koper en aardolie gewonnen. De grootste handelspartner is China. Europa heeft daarentegen contracten met het land om in haar wateren te mogen vissen.

Ondanks de aanwezigheid van grondstoffen blijft het land arm. Extreme droogte en overstromingen hebben een negatief effect op de landbouwproductie en inkomens. Bovendien draagt de regionale onveiligheid in de Sahel bij aan de economische achterstand. Deze armoede is duidelijk zichtbaar. Bij een stop in een dorp of stad kloppen kinderen, jongeren en zelfs enkele volwassenen letterlijk aan voor geld of eten. Enerzijds is dat irritant, anderzijds is het schrijnend en maakt het je bewust van hoe bevoorrecht wij zijn. In het bivak proberen lokale handelaars hun waren aan de man te brengen. Van sloffen sigaretten en sieraden tot handgetekende landkaarten: er wordt volop handel gedreven. De gendarmerie houdt goed toezicht en zorgt voor een veilige situatie.

Walhalla voor de off-road rallysport

Terug naar de rally. Het zwaartepunt van de Africa Eco Race bevindt zich in de drie etappes rondom Atar. Deze stad met zo’n 30.000 inwoners ligt in het noordwesten van Mauritanië. In het verleden was de stad een vaste uitvalsbasis voor de Parijs-Dakar Rally. Ook toeristen weten de stad te vinden, vaak als startpunt voor woestijnreizen. Vrij recent, in 2002, werd er een ondergrondse rivier ontdekt die op termijn de stad van water kan voorzien. Een bijzonder gegeven voor een plaats midden in de Sahara. Het omliggende gebied leent zich uitstekend voor afwisselende en zware rally-etappes. Met snelle paden, technische stukken, duinen en wadi’s (drooggevallen rivierbeddingen) kan iedere rallyrijder hier zijn of haar hart ophalen. Wat terrein betreft een waar Walhalla voor de off-road rallysport. Mits er geen zandstorm is…

Rally team Dust Warriors terug in de Africa Eco Race