Home » Snelle tijden en verrassingen in proloog Morocco Desert Challenge

Snelle tijden en verrassingen in proloog Morocco Desert Challenge

De Morocco Desert Challenge is van start gegaan met een pittige proloog van 83 kilometer van Agadir naar het bivak in Plage Blanche. In totaal was de eerste dag goed voor 260 kilometer inclusief verbindingen. De deelnemers kregen meteen een stevige portie snelle paden, scherpe navigatie en een mooie mix van terrein voor de kiezen: stranden, duinen en een combinatie van zachte en snelle zandpistes.

De eerste 32 kilometer van de verbinding waren allerminst een straf. Na zo’n 7,5 km vanaf het Al Amal-plein verlieten de deelnemers de hoofdweg en trok de proef door een prachtig bosrijk gebied met slingerende paden naar de start van de proloog.  De 83 kilometer lange proloog zelf was een waar spektakel. De eerste 10 kilometer voerden langs de kustlijn, met af en toe duinen en fraaie paden langs de zee. Daarna veranderde het landschap in pampas: grote open vlaktes met glooiend terrein en snelle zandpistes. Navigatie bleek hier cruciaal, met veel lastige links-rechts combinaties, zeker op hoge snelheid.

Motoren: Arnau Lledo grijpt de leiding

Bij de motoren was het de Spanjaard Arnau Lledo die als snelste over de finish kwam. Met een tijd van 1:17:07 wist hij zijn landgenoot Amaury Baratin nipt voor te blijven, die op slechts drie seconden volgde. Nicolas Horeaux maakte het podium compleet op de derde plaats.

Verderop in het veld reden ook de Nederlanders en Belgen hun eerste kilometers in Marokko. Gerben Lieverdink wist als 19e te finishen, terwijl Guillaume Martens als 23e over de streep kwam. De proloog gaf meteen inzicht in de zware omstandigheden die de rijders te wachten staan: diepe sporen, los zand en het nodige stuurwerk.

SSV: Nederlandse successen met Mitchel van den Brink op kop

In de SSV-klasse begon Mitchel van den Brink sterk aan de rally. Samen met navigator Bart van Heun reed hij naar de dagzege, ondanks een moeizame start waar hij bij het eerste waypoint als 9e stond. Daarna klom hij gestaag naar voren om uiteindelijk met 1:01:35 de snelste tijd te noteren. Ook Lex Peters en Mark Salomons reden sterk en eindigden als tweede, gevolgd door Erik Wevers en Floor Maten op de derde plek. Het Nederlandse geweld bij de SSV’s maakt meteen duidelijk dat de strijd in deze klasse hard wordt!

Henk en Pim Klaassen eindigden netjes als 15e in de DaklaPack Rallysport Taurus en laten zien dat ook zij klaar zijn om zich te mengen in het gevecht om de ereplaatsen.

Een tegenvaller was er voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. Door een gebrek aan brandstof kwamen ze stil te staan en verloren kostbare tijd. Van Loon bleef echter strijdbaar: “Het rijden ging heel goed. Ook de samenwerking met Wouter was prima en de auto is geweldig. Dus daar houden we ons aan vast. Het is heel erg zuur dat de auto stilviel en je daarmee veel tijd verliest. De rally is nog lang, dus we gaan kijken wat er nog mogelijk is.”

Auto’s: Becx en De Graaff domineren proloog

Bij de auto’s ging de winst naar Michiel Becx en Wouter de Graaff. Vanaf de eerste meters zetten ze de toon en bouwden hun voorsprong gestaag uit. Ze eindigden met een sterke tijd van 57:30, gevolgd door Mike van Eikeren en Jasper Riezebos, die de schade wisten te beperken tot iets meer dan twee minuten.Janus van Kasteren en Marcel Snijders pakten de derde tijd en onderstreepten daarmee de sterke Nederlandse inbreng bij de auto’s.

Trucks: Kay Huzink opent sterk

In de truckklasse greep Kay Huzink samen met Joël Ebbers en Martin Roesink de leiding na de proloog. Met een constante rit finishten ze bovenaan het klassement, voor Gert Huzink en zijn team. Egbert Wingens maakte initieel de top drie af maar kreeg achteraf nog een tijdstraf. Hierdoor neemt Martin van den Brink de derde plaats in de ranking over.

Opvallende deelnemers bij de trucks is 508 van Cedric Goumaz in een Massey Ferguson trekker met de ambitie om in 2026 Dakar te gaan rijden.

Vooruitblik op etappe 2: Plage Blanche naar Laayoune

Morgen begint de dag met een korte verbinding van 16 kilometer, waarna de deelnemers zich opmaken voor een zware klassementsproef van maar liefst 354 kilometer, gevolgd door nog een flinke verbinding van 143 kilometer richting het volgende bivak.

De etappe bestaat uit drie verschillende specials, elk gescheiden door korte overgangen om steden als TanTan te omzeilen. De start is op een plateau, want door de hoge ochtendtij is starten vanaf Plage Blanche niet mogelijk. Al snel dalen de deelnemers af in een canyon en volgen zij de Oued Auorira gedurende 16 kilometer. Daarna wacht een steile klim naar een nieuw plateau, gevolgd door 80 kilometer puur rijplezier: zandige, bochtige pistes in een prachtige omgeving. In het tweede deel van de etappe draait het vooral om lastige navigatie over grindpaden. Het slot van de dag biedt weer volop variatie, met zandsporen, een 15 kilometer lange zanderige oued en tenslotte een snelle sectie over de beroemde “Piste du Dakar”. Kortom: een serieuze uitdaging voor de echte liefhebbers!