Home » Schareina grijpt de macht, Nederlandse successen én tegenslag in Erfoud

Schareina grijpt de macht, Nederlandse successen én tegenslag in Erfoud

De vierde etappe van de Rallye du Maroc 2025, een 378 kilometer lange lus rondom het bivak in Erfoud, bracht een mix van triomf en tragedie voor de Nederlandse deelnemers. Terwijl de top van het klassement verder vorm kreeg met klinkende namen als Schareina, Loeb en Macik, stond het oranje kamp in het teken van heroïsche ritten, brute pech en vooral: doorzettingsvermogen.

Schareina grijpt macht, Sanders valt terug

Bij de motoren boekte Tosha Schareina (Monster Energy Honda) zijn derde etappezege op rij. De Spanjaard reed foutloos en nam de leiding over van Daniel Sanders, die toegaf verkeerde keuzes te hebben gemaakt in de navigatie. In Rally2 verloor Michael Docherty (BAS World KTM) zijn tweede plaats aan Konrad Dabrowski, terwijl Edgar Canet zijn leidende positie behield. In Rally3 nam Noa Sainct opnieuw de winst en daarmee ook de koppositie over van de geblesseerde Thomas Zoldos.

Voor Nederland zette Ian Olthof een belangrijke stap richting Dakar-kwalificatie. Hij wist ondanks een pittige dag de proef uit te rijden en kijkt positief vooruit: “Navigeren op snelheid is écht andere koek. Maar ik ben blij dat ik deze rally heb gedaan. Gisteren kon ik weer wat meer pushen en heb ik eindelijk weer met een lach op de motor gezeten.

Ook Deen Munsters haalde opnieuw de finish en bewijst dat zijn aangepaste Honda en enorme doorzettingsvermogen zich blijven meten met het Rally2-veld. “Ik weet waarvoor ik het doe. De finish halen, dát is mijn overwinning.

Loeb vergroot voorsprong, Roma zorgt voor verrassing

In het autoklassement was het Nani Roma die voor het eerst deze week een etappe op zijn naam schreef. De routinier hield Sébastien Loeb (Dacia) achter zich, maar de Fransman liep wél uit in het algemeen klassement. Lucas Moraes (Toyota) en Nasser Al Attiyah (Dacia) blijven op korte afstand volgen en maken zich op voor een allesbeslissende slotdag.

Namens Nederland finishten Janus van Kasteren (Century) en Roger Grouwels (Shiver Offroad) opnieuw keurig binnen de top 30, met ook Michiel Becx, Mike van Eikeren en Maik Willems die hun voertuigen zonder noemenswaardige schade terug in het bivak kregen. Helaas zat het Rik van den Brink niet mee: zijn SRT Century kreeg te maken met zware mechanische pech, waardoor hij niet verder kon.

Crash zet streep door rally Kay Huzink

Een zwarte rand kwam er aan het einde van de ochtend, toen bekend werd dat de truck van Kay Huzink, Joël Ebbers en Martin Roesink zwaar crashte na een onverwachte afstap in het roadbook. Beiden laatstgenoemden liepen een rugblessure op en werden per helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Kay bleef ongedeerd. Gert Huzink en zijn teamgenoten reden hun etappe wel uit, maar besloten zich na het horen van het nieuws terug te trekken uit de rally: “We doen er nu alles aan om de mannen zo snel mogelijk naar Nederland te krijgen. Daar gaat nu alle aandacht naartoe.

Klaassen zakt, Spierings klimt

In de Challenger-klasse bleef Puck Klaassen (G Rally) zonder grote problemen overeind, maar haar veertiende plaats van de dag betekent wel dat ze een plaatsje zakt in het klassement. Rebellion-rijder Paul Spierings klom juist op. Hij werd twaalfde op de dag en lijkt zijn ritme te vinden in deze competitieve klasse. Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh (G-Ecko) reden solide naar een tiende tijd, terwijl ook Lex Peters & Mark Salomons en Rine Streppel & Lisette Bakker opnieuw de finish haalden.

Vooruitblik: alles of niets op de slotdag

De vijfde en laatste etappe voert de deelnemers 310 kilometer zuidwaarts naar Merzouga. Met daarin 216 kilometer special en als klap op de vuurpijl de FIA Power Selective Section van 31 kilometer, wordt het een slotstuk vol spanning. Kan Schareina zijn leidende positie behouden? Pakt Moraes alsnog de wereldtitel? En houden de overgebleven Nederlanders stand tot de laatste finishvlag? Eén ding is zeker: Rallye du Maroc 2025 is nog niet voorbij.