De derde etappe van de Rallye du Maroc 2025 bracht opnieuw spektakel rondom Erfoud. Met 323 kilometer special stage over zand, fesh fesh, lastige oueds en technische passages werd het geen dag om fouten te maken.
Terwijl toppers als Tosha Schareina en Sébastien Loeb zich van hun beste kant lieten zien, boekten ook de Nederlanders resultaten die tot de verbeelding spreken, van podiumplaatsen tot heroïsche verhalen.
Schareina rijdt foutloos, Sanders blijft leider
Tosha Schareina bewees andermaal zijn klasse bij de motoren. De Honda-rijder vertrok als eerste, opende van begin tot eind en wist ondanks de druk van Daniel Sanders zijn tweede ritzege op rij te pakken. “Mijn missie was om de hele dag te openen, en dat is gelukt. Ik ben daar echt blij mee” aldus de Spanjaard. Door de bonustijd voor het openen van de stage pakte hij exact vijf seconden terug op Sanders, die knap tweede werd en de leiding behoudt met een marge van 38 seconden.
Michael Docherty van BAS World KTM bevestigde zijn vorm in Rally2 met een nieuwe dagzege, ondanks technische issues met zijn navigatie. Edgar Canet verloor ruim vier minuten, waardoor zijn voorsprong in het klassement is geslonken tot slechts 40 seconden. Noa Sainct vocht zich in Rally3 knap terug in het klassement na zijn pech op dag 2. Met een winst van bijna 47 minuten op leider Zoldos verkleinde hij zijn achterstand tot minder dan 40 minuten.
Loeb pakt leidersplek terug, Lategan laadt zich op
In het autoklassement was het eindelijk gedaan met de Dacia-dominantie, maar niet met hun succes. Henk Lategan en Seth Quintero, beiden gestript van hun kansen door mechanische pech op dag 2, maakten indruk door als eerste en tweede te finishen. Sébastien Loeb legde beslag op de derde plaats van de dag en dat bleek voldoende om de leiding in het algemeen klassement te heroveren.
Loeb, die de dag als vierde begon in het klassement, klom met een dag vol slimme navigatie en constante snelheid terug naar P1. “Een lastige etappe, veel slechte passages en navigatietrucs. Soms reed ik helemaal alleen” aldus de Fransman. Nasser Al Attiyah werd vierde en is nu nog maar 4 minuten verwijderd van zijn titelconcurrent Lucas Moraes, die negende werd.





Paul Spierings op het podium, Klaassen houdt aansluiting
In de Challenger-klasse was het opnieuw feest voor Nederland. Paul Spierings, de voormalig motorrijder uit Oss, finishte als tweede in de etappe, slechts 2 minuten en 20 seconden achter winnares Dania Akeel. Het betekende zijn eerste podiumfinish in deze klasse, maar wel opnieuw achter een dame.
Puck Klaassen, de winnares van etappe 2, kende een solide dag en finishte als zesde. In het algemeen klassement blijft ze uitstekend meedoen: ze staat nu derde, op 6 minuten van de nieuwe leider Pau Navarro. “Het was pittig vandaag,” aldus Klaassen, “maar we zijn zonder problemen gefinisht en dat is op zo’n dag belangrijker dan aanvallen.”
Ook Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh wisten met hun G-Ecko-buggy de etappe uit te rijden en klokten een nette tijd, goed voor plek 10 in de daguitslag binnen Challenger.
Huzink verliest terrein
In het truckklassement maakte Martin Macik korte metten met zijn concurrenten en heroverde overtuigend de dagzege, waarmee hij zijn leidende positie in het algemeen klassement verder verstevigde. Gert Huzink, die gisteren nog de overwinning pakte, moest vandaag genoegen nemen met een tweede plaats op ruim een kwartier van de Tsjech. Desondanks blijft de Nederlander, samen met navigator Hugo Kupper en technicus Mario Kress, in de race voor een podiumklassering en is er nog volop perspectief voor het hybride Renault-team. Kay Huzink en zijn bemanning kenden een moeizamere dag maar bereikten zonder grote problemen het bivak in Erfoud.
Andere Nederlanders: doorzetten, overleven en ervaring opdoen
Een groot aantal Nederlanders slaagde erin om ook deze loodzware derde etappe tot een goed einde te brengen. Janus van Kasteren (Shiver Offroad) zette een degelijke rit neer met een 26e plaats algemeen. Ook Michiel Becx, die op dag 2 nog veel tijd verloor, wist de zware etappe uit te rijden, zij het met een fikse straftijd. Rik van den Brink (SRT), Roger Grouwels (Shiver Offroad), Mike van Eikeren, Maik Willems en het duo Lex Peters & Mark Salomons (Arcane Racing) bereikten allemaal het bivak, ondanks urenlange ritten door stoffige en moeilijke sporen.
Voor sommige teams telt nu vooral het kilometers maken richting Dakar, voor anderen blijft het klassement nog altijd het doel. In de Challenger-klasse finishten ook Rine Streppel & Lisette Bakker (Arcane Racing), ondanks een dag vol obstakels. Hun uithoudingsvermogen is exemplarisch voor het Nederlandse deelnemersveld.
Deen Munsters: doorzetten zonder grenzen
Een bijzondere vermelding verdient motorrijder Deen Munsters, die met zijn aangepaste Honda van HT Rally Raid, speciaal ontworpen voor zijn prothese, dag na dag de finish weet te halen. In de etappe van vandaag klokte hij een tijd van 6u47m54s, waarmee hij zich nog altijd staande houdt in Rally2.
Zijn verhaal, zijn been verliezen op zestienjarige leeftijd en vervolgens de droom najagen om de Dakar te rijden, kreeg vandaag extra aandacht in het bivak. “Mijn handicap belemmert het rijden niet echt, maar fysiek is het wel zwaar,” zei Deen. “Waarschijnlijk zit ik thuis een paar dagen in een rolstoel om mijn stomp rust te geven. Maar ik geef niet op.” En dat bleek eerder deze rally toen hij na een kleine valpartij even zijn prothese verloor maar vervolgens de dag erna een geweldigde dag in de duinen had.
Vooruitblik op etappe 4: op naar Djebel Zireg
Morgen wacht de rijders een etappe van 379 kilometer, waarvan 284 als special stage. Parcoursbouwer Marc Coma noemt het “de mooiste etappe van de rally”, met snel zand, technische zones en kleinere duinlinten. Een visueel spektakel, maar ook een waarin opnieuw het verschil gemaakt kan worden.

