Na de uitputtende eerste rit van Fez naar Erfoud vormde de tweede etappe van de Rallye du Maroc 2025 een nieuwe beproeving. Een zware loopronde van 394 kilometer rondom Erfoud, met daarin 307 kilometer special stage, voerde deelnemers tweemaal door de gevreesde Erg Chebbi-duinen.
Terwijl sommige favorieten hun titelambities nieuw leven inbliezen, werden anderen genadeloos teruggeslagen. Ook de Nederlanders lieten zich gelden, van stille volharding tot klinkende overwinning.
Schareina en Brabec domineren de duinen, Sanders hapt naar adem
Bij de motoren waren het de Monster Energy Honda HRC-rijders die de toon zetten. De Spanjaard Tosha Schareina reed een dijk van een etappe en wist in de eerste passage van de Merzouga-duinen het verschil te maken. “Veel beter dan gisteren,” verklaarde hij na afloop. Zijn teamgenoot Ricky Brabec volgde op iets meer dan twee minuten. Daniel Sanders, winnaar van etappe 1, kwam als derde over de streep na een zware dag vol navigatiefouten en een pijnlijke klap tegen zijn navigatietoren. Toch behoudt de Australiër de leiding in het klassement, al is zijn voorsprong geslonken tot slechts 43 seconden op Schareina.
In de Rally2-categorie boekte Michael Docherty zijn tweede overwinning van de rally. De Zuid-Afrikaan, uitkomend voor BAS World KTM, troefde Konrad Dabrowski en Tobias Ebster af. Edgar Canet, die gisteren nog tweede overall werd, moest terrein prijsgeven maar leidt nog steeds in de tussenstand. In Rally3 kende Noa Sainct een bittere dag: een gesmolten mousse en gemiste waypoints kostten hem een uur en een kwartier straftijd en de klassementsleiding.
Al Attiyah knokt terug, Roma grijpt de macht
Bij de auto’s liet Nasser Al Attiyah zich niet uit het veld slaan na zijn pech op dag een. De Qatarees startte vanuit de achterhoede, hielp onderweg zelfs een gevallen motorrijdster op, en won toch de etappe. Daarmee verkleinde hij zijn achterstand in het algemeen klassement aanzienlijk. De dagzege was echter niet genoeg om de leiding te heroveren: die ging naar Nani Roma, die met zijn Ford M-Sport als tweede finishte en profiteerde van tijdverlies bij Loeb en Ekström.
Lucas Moraes (Toyota Gazoo Racing) hield de schade beperkt en staat nu tweede algemeen, op 47 seconden van Roma. Titelkandidaat Henk Lategan beleefde daarentegen een rampdag: zijn achterdifferentieel gaf de geest en hij moest verder in tweewielaandrijving, wat hem ruim een uur kostte in de duinen. “Een nachtmerrie,” aldus de Zuid-Afrikaan, wiens titelkansen nu zwaar onder druk staan.
Nederlandse glorie: Puck Klaassen schrijft historie
Een historisch moment voltrok zich in de Challenger-klasse. Puck Klaassen, rijdend voor G Rally en van Nederlandse afkomst, schreef geschiedenis door als eerste vrouw deze week een etappe te winnen in haar categorie. Ze hield Abdulaziz Al Kuwari achter zich en profiteerde van pech bij Khalifa Al Attiyah, die zes kilometer voor de finish strandde.
“Dit is echt heel speciaal,” aldus Klaassen bij aankomst in het bivak. “We hadden een strak ritme en de duinen lagen me goed. Natuurlijk zijn we er nog niet, maar dit is alvast eentje voor in het boek.”
Ook in het truckklassement klonk het Wilhelmus, althans figuurlijk: Gert Huzink doorbrak de zege-reeks van Martin Macik en boekte een indrukwekkende overwinning met de hybride Renault van het Kuipers-Jongbloed team. Macik blijft echter wel leider in het algemeen klassement.





Andere Nederlandse prestaties: vechten, sleuren en overleven
Bij de motoren reed Ian Olthof (HT Rally Raid) een beheerste etappe en eindigde als 40ste in Rally2. Hij is daarmee nog altijd de best geklasseerde Nederlander in de zwaarste motorklasse en blijft richting Dakar ervaring opdoen.
Zijn teamgenoot Deen Munsters kreeg opnieuw te maken met pech, nadat hij al in etappe 1 zijn prothese verloor. Ditmaal noteerde hij een tijd van 7u58m27s, goed voor plek 68 in Rally2. Ondanks het klassement blijft zijn inzet onverminderd groot “Helaas even verdwaald maar andere rijders gevonden en toen popte op eens het waypount op. Ik was wel helemaal kapot toen ik uit de duinen kwam, maar wat een goede ervaring van een echte etappe vergeleken met Dakar.” aldus Munsters.
Bij de auto’s (T1+) kende Rik van den Brink een zware dag. De Nederlander verloor ruim anderhalf uur en zakte in het klassement, maar finishte wél: een belangrijk gegeven met Dakar-kwalificatie in het achterhoofd. Roger Grouwels, uitkomend met Rudolf Meijer voor Shiver Offroad, wist zijn Century-buggy wel in de top 25 te houden ondanks wat tijdverlies. Ook Michiel Becx en Maik Willems bereikten het bivak, zij het met veel achterstand na een moeilijke etappe vol technische problemen. Voor Mike van Eikeren en navigator Jasper Riezebos verliep de dag volgens het bekende motto: doorzetten en aankomen, ondanks een flinke straftijd.
Tot slot viel ook het optreden van Paul Spierings op. De voormalig motorrijder die overstapte naar de Challenger-klasse wist zijn etappe netjes te volbrengen in de Taurus-buggy van Rebellion-Spierings en bewees daarmee zijn veelzijdigheid als rallyrijder.
Wereldtitelstrijd op scherp
Met nog drie etappes te gaan, is de spanning in het W2RC-kampioenschap om te snijden. Al Attiyah sprokkelde vijf punten met zijn etappezege, Moraes drie. Daarmee herstelt de Qatarees zijn voorsprong in de stand tot negen punten. Lategan lijkt voorlopig uitgeschakeld. In de komende dagen zal elke positie tellen, vooral met de nieuwe “Power Selective Section” die aan het eind van de rally extra punten oplevert.
Vooruitblik op Etappe 3: Merzouga, tweede ronde
Morgen volgt etappe 3, met wederom een start en finish in Erfoud. De special stage van 323 kilometer zal opnieuw de Merzouga-duinen doorkruisen, met een technisch begin en een snel slot. “Dit is een dag waarop alles kan gebeuren,” aldus parcoursdirecteur Marc Coma. “Wie niet oplet, kan zomaar tientallen minuten verliezen.”

