De Fenix Rally 2025 begint langzaam zijn ware gezicht te tonen. Etappe twee bracht een stevige beproeving van maar liefst 220 kilometer aan special stages, verdeeld over drie secties, met daarbovenop nog eens 110 kilometer verbindingsroute. Het terrein werd sneller en uitdagender, het klassement begon zich te vormen, en de Nederlanders toonden zich meer dan eens aan het front van het veld.
Rainbow Truck Team grijpt macht bij de trucks
In de truckklasse was het raak voor het Rainbow Truck Team. Gerrit Zuurmond, Tjeerd van Ballegooij en Klaas Kwakkel kenden een uitstekende dag en stuurden hun MAN met overtuiging naar de dagzege. Met een tijd van 3 uur, 15 minuten en 28 seconden waren ze niet alleen de snelste van de dag, ze grepen ook de leiding in het algemeen klassement over van de Duiter Tom Heuer in zijn Tatra. Die finishte op ruim acht minuten achterstand. Daarmee werd de achterstand van gisteren omgezet in een voorsprong van vijf minuten en negentien seconden. Een strategische meevaller voor het team, zeker gezien het feit dat Gerrit voor het eerst duinen rijdt met een automatische versnellingsbak. De overstap van handgeschakeld naar automaat blijkt hem verrassend goed af te gaan.
Tegenslag voor Thijs en Van Tiel na vliegende start
In de Open-klasse van de auto’s begonnen Vincent Thijs en Arjan van Tiel voortvarend aan de tweede etappe. Het duo had een hoog tempo te pakken en stond na 140 kilometer zelfs bovenaan in het algemene klassement. Maar toen sloeg de techniek toe: de navigatietablet liep vast, waardoor er tijd verloren ging met het herstarten en opnieuw oriënteren. “We hebben hierdoor zeker een half uur verloren, waarvan ongeveer vijftien minuten directe achterstand op onze concurrenten,” aldus Arjan. De uiteindelijke tijd van 2:57:39.82 leverde hen de vijfde plek op in de daguitslag, op negentien minuten van de Italiaanse dagwinnaar Agostino Rizzardi.




Nederlanders breed vertegenwoordigd in SSV-veld
Ook in de SSV-klasse deden de Nederlanders volop mee. Edwin Opstelten en Henny van Kouwen wisten met hun Thundercamels Can-Am een keurige zesde plaats te veroveren in een competitief deelnemersveld. Ze klokten een tijd van 2:54:39, goed voor een voorsprong op meerdere fabriekswaardige teams. Arjan Donders en Edwin Vloemans kwamen in hun Polaris XP Pro als 28e over de meet. Het andere Thundercamels-team van Marco van Heugten en Michelle Opstelten kende een mindere dag; zij moesten de etappe als DNF noteren. Ook Jan Wilzing en Jaroslav Kosan zagen de finish van dag twee niet.
Dubbel pech voor Greenteam Panhuijzen want zowel de truck van Mike Panhuijzen, Bert van Koon en Pieter Kuypers als de SSV ban Jori en Tom Panhuijzen haalden de finish niet. Toch is het team nog in de race en blijft het zaak om in de resterende etappes weer meters te maken en ervaring op te doen.
Klassementsleiders per categorie
Bij de motoren hield de Litouwse Edvard Sokolovski de leiding stevig in handen. Hij reed zijn KTM naar een overtuigende dagwinst in een tijd van 2:50:15. In de ATV-klasse ging die eer wederom naar zijn landgenoot Antanas Kanopkinas. De snelste SSV van de dag werd bestuurd door het Franse duo Matthieu Marconnet en Chloé Simon. Zij bleven de Slowaakse favorieten Varga/Schneider nipt voor. In de auto’s domineerde de Porsche Century CR6T van Rizzardi en Fenati. Bij de trucks was het dus Nederland boven met de etappezege én klassementsleiding voor het Rainbow Truck Team.
Het Nederlandse kamp in de rally
Na twee etappes kunnen we voorzichtig concluderen dat de Nederlandse teams zich prima staande houden in deze compacte rally. Naast het Rainbow Truck Team doen ook Thijs/Van Tiel in de auto’s en meerdere SSV-teams op eigen kracht mee in de strijd. Waar de een mikt op het podium, zet de ander in op leren, ervaren en finishen. De omstandigheden in Tunesië blijven verraderlijk, en met nog vijf dagen rally te gaan is alles nog mogelijk.
Morgen trekken de deelnemers verder richting het zuiden. Meer zand, langere specials en waarschijnlijk ook weer een nieuwe uitdaging voor mens én machine. Eén ding is zeker: het Nederlandse kamp is klaar voor meer.

