Home » Week 1 in Dakar: Lategan leidt, Toyota sterk en veel toppers in de problemen

Week 1 in Dakar: Lategan leidt, Toyota sterk en veel toppers in de problemen

De eerste Dakar-week zorgde voor flink wat reuring bij de auto’s. De rustdag is een ideaal moment om even terug te blikken op de openingsweek. Henk Lategan is misschien wel de grootste verrassing, hij leidt in zijn Toyota Hilux van Gazoo Racing het autoklassement. De lokale held Yazeed Al Rajhi, in een Hilux van Overdrive Racing, staat tweede op 10 minuten en de derde positie is voor Mattias Ekström in de Ford Raptor.

Toyota is ijzersterk begonnen aan de Dakar Rally. Zij hebben hun auto verbeterd, maar de betrouwbaarheid is er nog steeds. Alle etappes zijn dan ook gewonnen door een Toyota Hilux. Naast Lategan en Al Rajhi staan er nog drie Hilux-en in de top tien: Lucas Moraes (P5 – Gazoo), Juan Cruz Yacopini (P8 – Overdrive) en Seth Quintero (P9 – Gazoo). Daarmee lijken zij de beste beste papieren in handen te hebben, maar in de Dakar Rally is niks zeker.

Er waren ook al enkele crashes en andere problemen bij enkele toprijders. Zo is de winnaar van de vorige editie, Carlos Sainz, uit de rally. Hij crashte in zijn Ford Raptor en had teveel schade aan de rolkooi om door te mogen van de FIA. Dat gold ook voor Sébastien Loeb in de Dacia Sandrider en Laia Sanz in de Century CR6-T. Andere toppers die niet meer meedoen in het klassement zijn: Cristina Gutièrrez, Denis Krotov, Nani Roma en Vladas Jurkevicius.

Nasser Al-Attiyah had ook al wat kleine probleempjes, maar is met zijn vierde positie nog zeker een kanshebber. De vijfvoudig winnaar staat op 35 minuten achterstand en zal in de tweede week alles geven om Dacia haar eerste winst te bezorgen.

De Nederlanders

De eerste week was wisselvallig, het leek erop alsof iedereen een beetje moest wennen en inkomen. Zo ook Tim en Tom Coronel, hun nieuwe Century CR7 had onderweg wat problemen wat zorgde voor tijdsverlies. De tweelingbroers liggen daarentegen wel op een knappe 24e positie in het algemeen klassement.

Ronald van Loon en Erik Lemmen staan 28e en doen het eigenlijk prima in hun Red-Lined Revo T1+. De hebben een aantal dagen wat verder naar achteren moeten starten, maar blijven uit de problemen en dat werkt in hun voordeel.

Op de 40e positie staan Rik van den Brink en Gydo Heimans. De debutanten willen finishen, maar doen het prima in hun Century CR7. Ze passen hun snelheid aan wanneer dat nodig is en rijden zeer behoudend met weinig risico.

De 44e positie is er voor de Toyota Hilux van Maik Willems en Marcel Snijders. Het is de elfde Dakar voor Willems, maar rijdt nog niet op de positie waar hij hoopt. Hij rijdt behoudend en op safe in de zware eerste week.

Dave en Tessa Klaassen hadden problemen tijdens de derde etappe, daar brak een draagarm van hun Red-Lined Revo T1+ en zij moesten over het asfalt naar het bivak. Daardoor rijden zij verder in de Dakar Experience en doen ze niet meer mee in het algemeen klassement.

Dat geldt ook voor Stefan Carmans en Antonius van Tiel. Zij kwamen in de problemen tijdens de vijfde etappe met hun Red-Lined Revo T1+ en doen ook niet meer mee in het klassement.

De Challengers

In de Challenger-categorie zijn de Taurussen oppermachtig. Deze worden ontwikkeld door het Nederlandse Wevers Sport, de Taurus T3 Max won iedere stage dusver. Nicolás Cavigliasso gaat aan de leiding, hij won drie etappes en heeft een voorsprong van 28 minuten.

Op de tweede positie staat Goncalo Guerreiro, de rookie is vrij constant met top 7 tijden, waarvan twee keer een tweede tijd en een derde tijd. De derde positie in het klassement is voor Paul Spierings en Jan Pieter van der Stelt. Zij wonnen de tweede etappe, de 48-uurs etappe, en rijden een ijzersterke rally. Spierings heeft als doel het podium en die kans heeft hij zeker. Zijn achterstand op Cavigliasso bedraagt 43 minuten.

Op de tiende positie staan Puck Klaassen en Charan Moore. Klaassen komt uit Zuid-Afrika, maar rijdt met een Nederlandse licentie. Het is haar eerste serieuze Dakar-deelname, vorig jaar reed ze in de Classic, en doet het goed. Ze finisht dagelijks in de top 20 en went snel aan het Dakar-niveau. Ze rijdt met een G Rally Team OT3.

Lex Peters en Mark Salomons wil gewoon finishen in de Arcane T3, ontwikkelt door Hans Weijs Motorsport. Ze rijden constant in de top 30 en het ziet er prima uit voor ze. Momenteel staan ze 18e algemeen.

Op de 21e positie staan Gert-Jan van der Valk en Branco de Lange. Zij rijden ook in een Arcane en begonnen de rally met wat technische probleempjes. Inmiddels hebben ze de weg naar boven ingezet en willen ze in de tweede week naar de finish toe.

Finishen zal ook het belangrijkste doel zijn voor Richard Aczel en Wouter Rosegaar. Aczel is een debuterende Brit en wil in zijn eerste Dakar zoveel mogelijk leren. De proloog en derde etappe zorgden niet voor het beste resultaat, maar ze bleven wel in de competitie. Ze liggen 28e algemeen.

Voor Marinus Streppel en Lisette Bakker is het een rally met ups en downs. Ze finishten de tweede en vierde etappe niet, dus spelen geen rol meer in het klassement. Wel kan de debutant nuttige ervaring opdoen in de Dakar Experience.

De SSV’s

De SSV-klasse begon ontzettend spannend waarin de jonkies het opnamen tegen de ervaren rijders. Gedurende de eerste week veranderde dat, mede door kleine foutjes en problemen vooraan. De leider in die categorie is zeer verrassend Brock Heger in de Yamaha RZR. De debutant is snel en maakt weinig fouten, hij finishte iedere etappe in de top drie met twee dagzeges.

Hij heeft een voorsprong van 1 uur en 18 minuten op zijn teamgenoot Xavier de Soultrait. De winnaar van vorig jaar had problemen tijdens de vierde etappe die zorgden voor een achterstand. Hij won al een etappe en zal in de tweede week niet rustig afwachten. Op de derde positie staat Alexandre Pinto, ook een debutant. Hij rijdt met een Can-Am Maverick en rijdt zeer constant. Hij staat op 1 uur en 34 minuten achterstand.

Op de 7e positie in het klassement staan Roger Grouwels en Rudolf Meijer. Na twee opgaves wil hij de finish halen. Zij zitten in een opwaartse lijn qua resultaten en staan inmiddels in de top tien.

Sander Derikx en Marnix Leeuw staan 16e en blijven vooral in de buurt van Grouwels. Ze rijden een prima rally en kunnen in de tweede week absoluut nog naar voren komen in het klassement.

Foto’s: Toyota Gazoo Racing / ASO / DPPI / Brinky Rallysport

Post navigation

Alle wegen leiden naar ‘Roma’, Lategan slaat terug

Lategan wint achtste etappe en loopt uit in klassement

Quintero wint eerste etappe Dakar 2025

Ekström wint in mistige duinen, Al Rajhi op pole position voor de winst