De 26e editie van de Rallye du Maroc is officieel van start gegaan met een razendsnelle proloog over 19 kilometer net buiten Fez. In een compact maar technisch parcours zetten de favorieten direct hun stempel, terwijl het Nederlandse kamp met tien deelnemers een solide opening beleefde.
Brabec doorbreekt hegemonie, Sanders loert op de Grand Slam
Bij de motoren bewees Ricky Brabec (Monster Energy Honda HRC) dat hij niet voor spek en bonen is afgereisd naar Marokko. In een proloog met hoge snelheid, verraderlijke sporen en een ondiepe rivierdoorsteek, klokte hij de snelste tijd in 12:48 minuten, één seconde voor zijn teamgenoot en proloogspecialist Tosha Schareina.
Achter het Honda-duo volgden de KTM-fabrieksrijders Daniel Sanders (+5 seconden) en Luciano Benavides (+10). Sanders, die de W2RC-titel al op zak heeft, is vastberaden om in Marokko zijn vijfde seizoenszege op rij te behalen – een unieke Grand Slam.
In de Rally2-categorie ging de winst naar Michael Docherty (BAS World KTM), die met één seconde verschil Edgar Canet (Red Bull KTM) voorbleef. Tobias Ebster (Hero) werd derde op 21 seconden. In de Rally3-klasse maakte de Franse rookie Thomas Zoldos indruk met de snelste tijd, gevolgd door Noa Sainct, zoon van de legendarische Richard Sainct.
Voor Nederland kwam Ian Olthof (HT Rally Raid, Honda) als 35e binnen in Rally2, op ruim 3 minuten van Brabec. Teamgenoot Deen Munsters noteerde de 94e tijd, wat aantoont dat de overstap naar Honda nog de nodige afstelling vraagt. Het team debuteert in Marokko met deze nieuwe machine en verzamelde belangrijke ervaring op het uitdagende, snelle parcours rond Fez.
Al-Attiyah laat tanden zien, Lategan en Moraes volgen op afstand
Bij de auto’s kende Nasser Al-Attiyah (The Dacia Sandriders) een droomstart. De Qatarees, zevenvoudig winnaar in Marokko, snelde naar de proloogzege in 11:56 minuten, elf seconden sneller dan Joao Ferreira (Toyota Gazoo Racing). Teamgenoot Sébastien Loeb werd derde op 17 seconden.
Achter dit trio vochten Mathieu Serradori (Century) en de Ford-fabrieksrijders Ekström, Roma en Sainz om de aansluiting. Wereldtitelkandidaten Lucas Moraes en Henk Lategan, beiden van Toyota, kwamen respectievelijk als achtste en veertiende binnen, nog geen reden tot paniek maar duidelijk is dat Al-Attiyah op scherp staat.





Nederlandse deelnemers in de kijker
Nederland is dit jaar opnieuw sterk vertegenwoordigd in de Rallye du Maroc, met maar liefst tien deelnemers verdeeld over de motoren-, auto-, Challenger- en truckcategorieën. Bij de auto’s kwamen verschillende Nederlandse duo’s in actie in de Ultimate-klasse. Janus van Kasteren en Marcel Snijders reden hun Century CR7 naar een 41e plaats algemeen, met een achterstand van 1 minuut en 33 seconden op Al-Attiyah. Michiel Becx en Wouter de Graaff waren iets sneller en eindigden als 31e in dezelfde klasse, terwijl Roger Grouwels en Rudolf Meijer de 61e tijd noteerden.
Verder eindigden Maik Willems en Arjan van Tiel met hun Toyota Hilux op de 79e plek, Rik van den Brink en Gydo Heimans op plek 63, en Mike van Eikeren met navigator Jasper Riezebos klokten de 73e tijd in de subklasse T1.2.
Ook in de Challenger-klasse (T3) kleurden Nederlandse namen de deelnemerslijst. Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh reden een rustige proloog en eindigden als 68e algemeen. Paul Spierings en Jan Pieter van der Stelt lieten zien goed in vorm te zijn met een 35e plaats, en het duo Lex Peters en Mark Salomons eindigde als 81e. Rine Streppel en Lisette Bakker, uitkomend voor Arcane Racing, reden de proloog uit als 97e, en zullen vooral mikken op constante progressie richting Erfoud.
Bij de trucks liet Kay Huzink, samen met Joël Ebbers en Martin Roesink, een sterke indruk achter. Hun hybride Renault C460 eindigde als tweede, op slechts vier seconden van proloogwinnaar Martin Macik, die zijn dominante lijn voortzet. Voor Gert Huzink verliep de dag minder soepel. Hij raakte met zijn team de weg kwijt op het bochtige parcours rond Fez en tikte daarbij per ongeluk een waypoint aan dat niet in de juiste volgorde gepasseerd werd.
“We moeten waarschijnlijk wel achteraan starten omdat we op het slingerende parcours een waypoint hebben aangetikt toen we verkeerd zijn gereden. Daar staat een straf op,” aldus Huzink. “Het kan zijn dat we vanwege de veiligheid eventueel nog naar voren achter de laatste truck worden geplaatst. Het heeft geen invloed op de algehele tijd omdat de proloog daar niet voor mee telt.”
Hoewel het incident geen tijdsverlies oplevert in het klassement, betekent het wel dat Huzink op maandag waarschijnlijk verder naar achteren moet starten in de kolonne. Een lastige uitgangspositie op een lange en snelle eerste etappe richting Erfoud, waarin het stof en de sporen van eerdere voertuigen bepalend kunnen zijn.
Opvallend en opmerkelijk
De jonge Zuid-Afrikaan Jayden Els (BBR Motorsport) verraste vriend en vijand door de snelste tijd neer te zetten in de Challenger-klasse, waar ook Puck Klaassen namens G Rally een ijzersterke derde tijd reed, slechts 7 seconden achter de leider. In de SSV-categorie was het Joao Dias die de proloog op zijn naam schreef, voor landgenoot Alexandre Pinto en Jeremías González Ferioli (Can-Am Factory Team).
De snelste vier in de proloog bij de motoren, Brabec, Schareina, Sanders en Benavides, zijn tevens de top vier in de tussenstand van het wereldkampioenschap. Dat belooft wat voor de komende vijf dagen, met morgen een zware eerste etappe van 779 kilometer tussen Fez en Erfoud, waarvan 298 kilometer tegen de klok. Volgens wedstrijdleider Marc Coma een “Dakar-waardige” dag, met lange verbindingen en een snelle, maar verraderlijke special op het Rekkam-plateau.
RallyTracks.nl volgt het verloop van de Rallye du Maroc 2025 op de voet. Verwacht dagelijks updates, Nederlandse prestaties, interviews en klassementen. Laat het avontuur beginnen!

