Het Wereldkampioenschap Rally-Raid (W2RC) nadert zijn bloedstollende ontknoping. Van 10 tot 17 oktober vormt de Rallye du Maroc voor de derde keer op rij het decor van de grote finale, met titels die nog openliggen in nagenoeg alle klassen. Voor Nederland staat een indrukwekkende line-up aan de start, met vertegenwoordiging op twee én vier wielen.
Drie titanen, één troon
In de Ultimate (T1+) klasse staat alles op scherp tijdens deze slotronde van het wereldkampioenschap. Regerend kampioen Nasser Al-Attiyah voert het klassement aan met 140 punten en is met zeven zeges de recordhouder in Marokko. Toch is zijn voorsprong dit jaar opmerkelijk klein: slechts negen punten scheiden hem van zijn grootste uitdager Henk Lategan, die met een ijzersterk seizoen – tweede in de Dakar, winst in Zuid-Afrika en opnieuw tweede in Portugal – zich nadrukkelijk als titelkandidaat manifesteert. Op slechts één punt daarachter volgt teamgenoot Lucas Moraes, die met zijn overwinning in Portugal liet zien over de juiste vorm en snelheid te beschikken.
Deze drie titanen zullen op Marokkaanse bodem uitmaken wie zich de wereldkampioen 2025 mag noemen. Toyota heeft de constructeurstitel al veiliggesteld, maar aast ook op het individuele goud. De spanning is ongekend, zeker met gevestigde namen als Sébastien Loeb, Cristina Gutiérrez, Carlos Sainz, Mattias Ekström, Nani Roma en Yazeed Al Rajhi in het deelnemersveld.
Toyota Gazoo Racing zet een volledig team in met Lategan, Moraes en Quintero. Ook The Dacia Sandriders zijn voltallig aanwezig, met onder meer Al-Attiyah en Loeb, terwijl Ford M-Sport met Sainz, Roma, Ekström en Guthrie zelfs vier wagens inzet. Andere bekende teams zoals Overdrive Racing, Century Racing en X-raid Mini JCW zorgen voor een diep en gevarieerd veld.
Voor Al-Attiyah staat er meer dan alleen een titel op het spel: zijn dominantie in Marokko is historisch, maar onder druk van de opkomende generatie zou zijn achtste zege misschien wel zijn zwaarst bevochten kunnen worden. Het belooft een ongekende apotheose te worden van een seizoen waarin de marges steeds kleiner werden en de concurrentie alleen maar sterker.
Nederlandse deelnemers in de FIA-categorieën
Nederland is goed vertegenwoordigd in Marokko met een mix van Dakar-routiniers, ambitieuze challengers en sterke teams:
Ultimate (T1+)
- Janus van Kasteren en Marcel Snijders – Century CR7-T
- Maik Willems en Arjan van Tiel – Toyota Hilux
- Rik van den Brink en Gydo Heimans – Century CR7
- Michiel Becx en Wouter de Graaff – Century CR7
- Roger Grouwels en Rudolf Meijer – Century CR7
- Mike van Eikeren en Jasper Riezebos – Century CR6
Challenger (T3)
- Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh – G Rally Team OT3
- Paul Spierings en Jan Pieter van der Stelt – Taurus EVO Max
- Lex Peters en Mark Salomons – Arcane T3
- Rine Streppel Lisette Bakker – Arcane T3
- Wouter Rosegaar (als navigator van Richard Aczel) – BRP Can-Am Maverick R
Truck (T5)
- Gert Huzink, Hugo Kupper en Mario Kress – Renault C460
- Kay Huzink, Joel Ebbers en Martin Roesink – Renault C460
Sanders voor de Grand Slam
In de FIM-categorie is de wereldtitel bij de motoren al veiliggesteld door Daniel Sanders van Red Bull KTM Factory Racing. De Australiër domineerde het seizoen met vier opeenvolgende overwinningen en een recordaantal van 15 gewonnen specials. In Marokko jaagt hij op iets unieks: een Grand Slam, vijf zeges uit vijf W2RC-rondes, een prestatie die nog niet eerder is vertoond. Daarmee zou Sanders zijn status als dé rallyrijder van het jaar definitief bezegelen.
Achter Sanders woedt de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap. Luciano Benavides (KTM) staat momenteel tweede met 69 punten, terwijl de Honda-rijders Tosha Schareina en Ricky Brabec hem op de hielen zitten met elk 66 punten. Ook bij de fabrikanten is het spannend: KTM leidt met 182 punten, Honda volgt met 152. KTM kan in Marokko de ultieme vierklapper voltooien met titels in RallyGP, Rally2, bij de constructeurs én bij de Rally2-teams.
De Rally2-categorie kent het grootste deelnemersveld, met maar liefst 103 inschrijvingen. De jonge Spanjaard Edgar Canet (Red Bull KTM) voert het klassement aan, gevolgd door Michael Docherty (BAS World KTM) en Tobias Ebster (Hero MotoSports). In deze klasse nemen ook veel rijders zonder assistentie deel in de klassieke “malle moto”-stijl. Opvallende deelnemers zijn onder meer India’s Aishwarya Pissay, die mikt op haar eerste Dakar-kwalificatie, en Noa Sainct, zoon van de legendarische Richard Sainct.
Nederlandse motorrijders (FIM Rally2)
Nederland is vertegenwoordigd met twee rijders in Rally2: Ian Olthof en Deen Munsters, beiden op Honda CRF450 en rijdend voor HT Rally Raid. Voor beide mannen geldt Marokko als belangrijke voorbereiding richting Dakar 2026. Ondanks dat de titelstrijd beslist is, zorgt de combinatie van historische kansen, felbevochten podiumplekken en sterk Nederlands aandeel voor een zinderend slot van het FIM-seizoen.
Etappeschema Rallye du Maroc 2025
- 12 okt: Proloog (82 km totaal / 19 km SS) – startvolgorde bepalen
- 13 okt: Etappe 1 – Fez naar Erfoud (780 km / 300 km SS)
- 14 okt: Etappe 2 – Erfoud lus (391 km / 304 km SS)
- 15 okt: Etappe 3 – Erfoud lus (325 km / 322 km SS)
- 16 okt: Etappe 4 – Erfoud lus (376 km / 284 km SS)
- 17 okt: Etappe 5 + Power Selective Section (345 km totaal / 249 km SS)
Laatste editie voor David Castera
Voor de geliefde race-directeur David Castera is dit zijn laatste Rallye du Maroc aan het roer. Vanaf 2026 neemt Pro Dunes de organisatie over. Castera: “Bedankt dat jullie de Rallye du Maroc hebben gemaakt tot wat het nu is. Ik vertrek met een gerust hart.”

