De Dakar Rally is bekend als een van de zwaarste motorsportevenementen ter wereld. Voor Dave en Tessa Klaassen van DaklaPack Rallysport is deze editie geen uitzondering. Het team begon beter voorbereid dan ooit, met een geprofessionaliseerd team en ervaren crewleden, maar ondanks een sterk begin kende hun avontuur al vroeg onverwachte tegenslagen.
Professionalisering en een sterk team
Dave en Tessa startten de Dakar met een vernieuwd team, geleid door teammanager Bob, een Belg met 25 jaar motorsportervaring. Dit jaar rijden ze met twee auto’s: hun eigen Red-Lined REVO T1+ en een Taurus T3 MAX voor een Argentijnse klant. De voorbereiding was optimaal, met een duidelijke structuur binnen het team en een goede onderdelenvoorziening. “Technisch gezien loopt het team als een geoliede machine,” aldus Dave.
Het avontuur begon echter rommelig. Nog voordat de rally startte, werden meerdere teamleden ziek, waaronder Tessa. “Voor we het vliegtuig in stapten begon het al met iemand die de hele boel onderkotste,” vertelt Dave. “Vervolgens was Tessa een dag voor de proloog ook erg ziek, en vielen monteurs om de beurt uit.” Ondanks deze tegenslagen wist het team sterk van start te gaan.


Technische pech en een zware stage
De eerste dagen verliepen goed, maar in de derde etappe sloeg het noodlot toe voor Dave en Tessa. Terwijl ze dachten dat ze een lekke band hadden, brak de draagarm van de auto af. Dit veroorzaakte veel schade, waardoor reparaties nodig waren in de middle of nowhere. De snelle assistentie van Boucou was er al snel bij en later stopte er nog een servicetruck. “Met acht man probeerden we het probleem op te lossen, maar toen gaf de generator voor het lasapparaat geen stroom. We deden een noodreparatie, maar die hield na twee kilometer al niet stand,” legt Dave uit. Uiteindelijk moesten ze de etappe verlaten, wat een zware klap was voor het team.
Ondanks de teleurstelling hervat het team de rally met een frisse auto. Dave en Tessa zijn niet alleen gefocust op de Dakar Rally, maar ook op het Wereldkampioenschap Rally-Raid (W2RC), waarin dagelijks punten te verdienen zijn. Dit motiveert hen om elke dag opnieuw te strijden. “We rijden zonder risico’s, maar zo snel mogelijk,” vertelt Dave. “De marathonstages geven dat echte Dakar-gevoel. Dat zijn ook de momenten dat je contact hebt met andere deelnemers”.


De essentie van de Dakar Rally
Voor Dave en Tessa is Dakar uniek vanwege de mentale en fysieke uitputtingsslag. “Die laatste 100 kilometer van een etappe zijn echt op je tandvlees,” zegt Dave. “Dakar draait om je auto slopen en je mentaal breken. Als je dat spelletje begrijpt, ga je ervan houden.” Hoewel de rally minder mooi is dan andere evenementen in Zuid-Afrika of Portugal, biedt het een uitdaging die nergens anders te vinden is.
Het team kijkt met optimisme naar de tweede week van de rally. Dankzij een grondige onderhoudsbeurt tijdens de rustdag zijn beide auto’s weer in topconditie. “We eten goed, slapen goed en voelen ons fris,” zegt Dave. Met het doel om de tweede week zo clean mogelijk te rijden, blijft het team gemotiveerd.
Voor DaklaPack Rallysport is de Dakar Rally niet alleen een race, maar een ultieme beproeving van mens en materiaal, van doorzettingsvermogen, teamspirit en passie voor de sport.